Filatelista
59
većoj celini, ali je zanimljivo da ovi tačno predstavljaju onih sedam eseja (ne osam, jer se esej od 10 dinara ponavlja) koji bi po izgledu svi bili delo jedne ruke. Pitam se da li možda postoje takođe sutisci onih drugih, triju preostalih eseja sa motivom kraljeve glave iz profila.
Eseji druge ljubljanske serije su bili štampani na mekom crvenkastom običnom papiru bez gumiranja. Po već pomenutom zapisu nepoznatog autora štampali su u 12 boja. Ultramarin, kobaltplava, ružičasto-narandžasta, smeđe narandžasta, crveno narandžasta, plavo zelena, maslinasto zelena, cinober smeđa, crveno-smeđa, ružičasto-smeđa, smeđa i sivo smeđa. Izuzetak su bili eseji sa slikom Dubrovnika, kod kojih je bilo samo sedam različitih boja. lako nisam do danas uspeo da sakupim sve pomenute varijante boja, ustanovio sam da od pomenutih 12 boja kod Dubrovnika nisu zastupljene crveno-narandžasta, crveno-smeđa, ružičasto-plava, smeđa i sivosmeđa boja.
U zbirci imam takođe nekoliko primeraka eseja štampanih na smeđastom, glatkom, debelom papiru u crvenoj, crveno-smeđoj i maslinasto-zelenoj boji. Mislim da se radi o probnim otiscima, naročito kod sutisaka (pomerenom dvojnom tisku) svih 10 eseja u crnoj boji na prethodno već iskorišćenoj hartiji (stare hrvatske obveznice). Među probne otiske sigurno spada i otisak eseja od 2 dinara (Petar II iz profila) u plavo-zelenoj boji, na tvrđoj ružičastoj hartiji na jednoj strani sa paralelnim vodoravnim crtama i rečima Inozemstvo i Tuzemstvo već za štampu iskorišćenoj hartiji (nekakav obrazac).
| ~) 200 DM DN
( ZEPN JYTGCnRABRMIA
eee Tara JUGOSLAVIJA
Slika 12.