Filatelista

61

otiske drugih eseja u formi slika u ogledalu, pa mislim da je to bio pokušaj samo sa jednim klišejem. Ogledalno slika celog sutiska eseja sigurno ne postoji.

Slika 16.

Treća serija ljubljanskih eseja

Poslednju. treću grupa eseja predstavljaju 6 različitih, koji svi prikazuju novoga kralja. Na vrednosti od 1.50 dinara predstavljen Je kao starešina Jugoslovenskih sokola, u svečanoj sokolskoj uniformi sa kapom, na vrednosti od 75 para ı 3 dinara je međutim predstavljen kao Kraljević. Kao i kod prethodne serije eseja, kao osnova su poslužila oba Jakićeva bledska portreta. Izvodioci crteža su sebi dozvolili malo umetničke slobode ı portret na eseJu od 25 para je prikazan kao slika u ogledalu. Na vrednostima od 25 para, 1 ı 10 dinara pred nama je međutim Kralj u svečanoj uniformi, sa krznenim ogrtačem, lentom, odlikovanjima ı sabljom, prema slici dvorskog slikara Uhlika (pogledaj sliku u Nova Filatelija br. 2/ 2007 strana 16). Na eseju se pored lika Kralja Petra IH unutar okvira pojavljuje ime države 1 oznaka valute (u oba pisma, latinici ı ćirilici), kao ı kraljevska kruna, (na vrednosti od 25 para ı 3 dinara), kraljevski grb sa krunom iznad njega, (na vrednosti od 75 para ı 1 dinar), kao ı monosram kralja Petra IH. veliko štampano P u ćirilici sa rimskim II u njemu ı kraljevskom krunom iznad na vrednostima od 1.50 ı 10 dinara).

Eseji treće serije su bili štampani na mekšoj, slabo crvenkastoj, glatkoj običnoj gumiranoj hartiji. Bilo koji probni otisci na takvoj ili drukčijoj hartiji do danas nisu poznati. Nigde u meni poznatoj literaturi nisam našao podatke o broju boja na kojima su eseji štampani. A sa velikom verovatnoćom tvrdim da ih je bilo 12. Toliko ih naime imam u svojoj zbirci a i stanje na tržištu to potvrđuje. Već vrlo rano sam primetio da se boje nekih eseja razlikuju od boja upourebljenih za štampu prve 1 druge serije eseja. Tu nailazimo na ljubičasto ružičastu, mornarsko-plavu, narandžastu, opekasto crvenu, maslinasto-zelenu, smeđce-ljubičastu, sivo-maslinastu, zelenu ı ultramarinsku.

Treća serija eseja je takođe bila štampana u sutisku, međutim sad sa pločama, kao i marke. Upravo zbog sutisaka različitih vrednosti u istoj ploči, ta je serija najujednačenija po formatu od svih prethodnih serija eseja. Svih šest vrednosti serije imaju isti format. Meni je do sada najveći poznati deo ploče vertikalni sutisak svih 6 eseja sa sledećim rasporedom odozgo nadole: 10 din., 1 din., 25 para, 75 para, 1.50 din. 3 din. kao i horizontalni sutisak u redosledu, sa leva na desno, 1.50 din., 3 din ı 75 para. Zasad imam malo informacija o veličini ploče ı o položaju pojedinačnih eseja u ploči pa ne bih nagađao. Posedujem nekoliko eseja sa gornjeg ruba ploče sa rubnim trakama širine 4 do 10 mm, međutim taj mi podatak ne kaže ništa. Nažalost na tržištu se pojavljuju samo pojedinačni eseji. Većih komada koji bi omogućili rekonstrukciju ploče, nažalost, nema.