Filatelista
Владимир Милић
СРПСКЕ ПЕРСОНАЛИЗОВАНЕ ПОШТАНСКЕ МАРКЕ „НУЛТА СЕРИЈА“
Тће ама је деа!5 мћ ће НгвЕ есћигса[ апа маца! зоиНоп5 ог егбгап регзопа геа зтатрз.
Регзопа гед розтаде згатр5 ми ћ рћотодтарћ5 о ће Розе бгрца тападјетеп тот 2006.
ате зћомт. Сопз еплпа Еће Еесћтиса! сћагаскеп 5 с5, Фћезе зтатр5 аге пој зоте Купа от еззау би ће 5о-саЦед "гето зепе5" ој бегбјап регзопан гед розтаде згатр5.
"рбија је, након распада Србије и Црне Горе, први пут после 86 година емитовала, као независна држава, редовне и пригодне марке са именом Србија (последње издање са именом српске државе је емитовано 1920, иако је тада
већ формирано Краљевство СХО). Неколико месеци касније, у децембру 2006, "Пошта Србије" у својој понуди има услугу персонализоване поштанске марке и на тај начин постаје једна од малобројних у свету која нуди ову иновацију. Истовремено, " Србије" је прва поштанска управа на простору бивше Југославије која је понудила услугу ППМ. Словеначка пошта је ову услугу почела да нуди 2007., Поште Републике Српске од 2008, Пошта Хрватске такође од 2008...11.
Почев од 1994, када је канадска пошта почела са издавањем персонализованих марака, издвојила су се три различита вида персонализације поштанских марака:
• Персонализована вињета уз франкатурну марку. Вињета сама по себи нема никакву франкатурну вредност, нити на себи има назив државе у којој је издата. • Комерцијална марка - пригодно издање са персонализованом вињетом, при чему мотив корисника доминира и на марки (где постоји номинална вредност и назив државе) и на вињети и
• Персонализована марка, где је мотив корисника уметнут у унапред дефинисан типски оквир марке.
Последњи вид персонализације је широко прихватила аустријска пошта 2005. године, дизајнерски унапред дефинишући два различита типа: вертикални - тип Ми хоризонтални - тип Н (слика 1).
Слика 1 – Персонализоване марке аустријске поште - типМ и тип Н