Filatelista

2. Код машинских жигова који су коришћени у Сарајеву и Сплиту кружни део жига је увек лево од текста), док је код жигова из Љубљане увек десно (сл. 1).

Удаљеност између кружног дела и текста код жигова из Сарајева и Сплита увек је већа (око 12 мм), него код оних из Љубљане (2 до 4 мм). _ Занимљиво је да је положај кружног дела жига некад виши, а некад нижи од текста у жигу (сл. 7).

Само на једној карти, комплетан кружни део жига је био отиснут наопачке у односу на текст (сл. 8).

У ретким случајевима целокупни жиг је искошен, највероватније због тога што картица није правилно постављена у машину, већ под одређеним углом (слика 9).

Како је део ове машине за жигосање у облику ваљка, понекад се на једном писму - или карти могу видети два жига или делови два жига. Удаљеност између њих је 5,50 до 4,00 сантиметра. (слл0). Ипак, у неким је случајевима је знатно већи (слика 11).

5. Анализирао сам 284 писма и карте из Сарајева и Сплита. Занимљиво је да сам нашао даје само њих 9% имало ПОТПУНО КОМПЛЕТНЕ ЖИГОВЕ! У 9 од 10 случајева њихов текстуални део (,1963" година и „Х" = октобар) недостаје! Може се закључити да би ови комплетни поштански жигови требало да имају знатно вишу вредност од оних који нису комплетни! Ситуација са жигом из Љубљане је различита и свих 40 жигова из тог града, које сам анализирао, били су комплетни и добро отиснути.

4. На основу анализе ДАТУМА на овим жиговима, нашао сам да су први и последњи датуми употребе следећи:

- Сарајево .....од 7. августа до 8. октобра -Сплит .......... од 15. јула до 12. октобра -Љуољана ....од 21. јула до 25. августа