Glas naroda

320

ШТА БИВА ПО СВЕТУ? Влада ]е одобрила да се у Иовом Саду може завести полититао друштво под именом „Српско Еоло." Аустро-Угарска дошла је с „блистателпом" портом због догађаја у Босни у срџбу. Сад веК и пештапске новипе веленема Турској живота. Збор бирача нар. странке у Тителу прогласио је др. Лазу КостиЕа за послапичЕог кандидата за угар, сабор. На збору је могло бити до 2О00 душа. У Угарској се опет множе пустајилуци. Влада хоКе да постави опет комесаре за хватан.е тих лупежа.

П 0 3 и в НА ПРВУ, КОНСТИТУТИВНУ ГЛАВНУ СКУПШТИНУ „НОВОСАДСКО СРИСКО КОЛО." Пошто су основна правила „новосадског српсеог Еола" од кр. уг. жиннстарства унутрашњих послова одобрена, позивам овим све чланове тога друштва на главну свупштину Еоја Пе се у недељу (7. ОЕТобра о. г.) у 3. сата после подне у дворани „српсве читаопице" ради Еоначног Еонституисања држатп. У Новом Саду 4. ОЕТобра 1873. Др. Јован Суоохић. прнвр. председнжк

Ш1ЖЕВНЕ ВЕСТИ.

ИСТОРИЈСКА ПИСМА. 0 НАРОЧИТИМ ПРЕДГОВОРОМ ЗА С РБЕ од П. Л. Миртова. Некадангњп проФесор на војничкој вишој академији у Петрограду, човек огромног знања, покушао је у низу писама, да изпађе закон историјски т. ј. да изнађе оне умне и моралне цељи, које су у свакој епоси исповедали најразвијенији људи као више цељи. као истинуи наравствени идеал; да изнаће узроке, који су изазвали такво гледање на свет, критички и некритички процес мисди, који га је стварао и његово варирање-, да групира различита гледања насвет, која тим начином поницаваху у њиховој историјској и логичној поступности; да распореди около њих, каоузроке и посљедице, као сретства и утуке. као прпмере искључивости све остале догађаје човечанске историје. По њему, то је јединипут, да св исторцјаразумв) што опет значи: јасно појмити наравствени идеал кога су израдили најбољи мислиоди, и историјске услове његовога остварења;јер историјскн процес нијеапстрактан веК конкретан. Појмити пак сувремени идеад значи одклонити од њега све привидности, које су му уплела предања, погрепше традпдије мисли, зле навике пређашњих епоха. Истина и правда, вели, пишу се на свима знамењима у наше доба, али се партије

разилазе у томе: где је истина? у чему је правда? Којим се путем и у којом облицима оне постпжу ? Ако читалац није с тим на чисто, историја Ее му бити замршен процес испрешгетаннх догађаја, борба поштених људи за лудорије, борба будала за Фантоме, борба слеппх орућа у корист неколицине лукавих пнтригана. Сијасет громких речи оре се са свпју страна Сијасет лепих зпамења вије се у свима партијама. Много енергије харчепретставници свију партија. Ради чега се кавџе људи, чпје су девизе по изгледу псте? Зашто је знамење. које су јуче подизалинајбољи људи данас у каљавим рукама? Зашто дивна мисао када се искаже, наилази на тако грозну противност и противе јој се не само експлоататори извесног друштвепог слоја, веб и искрени људи? — Ето на та питањаЗГиртов ,је покушао да одговори овим делом, које свакоме може да послужикао кључпри решавањуи најзаплетенијих питањадруштвенога живота. Са, преводом ове књиге мислио сам да допринесем нештонашем чпталачком свету. Коликосеу томе нисам преварио. казаКе ми одзив. А да сам нотревио баш време за издавање овакз ењи ганадам се, одрицати ми неИе пико. Књига на оргиналу износи 18 штампапих табака, У српском преводу"биће нешто више и због нарочитог предговора. Ја јој стављам цену 1 Форинту или 10 гроша чаршијских. То јв управо трећина од цене, по коју се књпга у Петро-граду продаје. Све пријатеље озбиљне мпсли молим, да се око скупљана предплате приме. Једанајста се књига даје па дар. Новци се шаљу до краја октобра по старом календару г. Арси ПајевиКу, Фактору срп. народ. задружне ттампарије у Новоме Саду, иди потписаноме заједно са именима уписника. Молим још сва уредништва српских п хрватскпх листова да овај нозив прештампају. У Новоме Саду, 25. септембра 1873. Влад, М. Љотић, здатна греда број 1931.

ПОЛАЖАЈНИК, ЕАДЕНДАР ЗА ПРОСТУ ГОДИНУ 1874. ЦУ са ваљаним оригиналним садржајем. (Годпна треЕа.) изиКи Ее из штампе за кратко време, а ко хоЕе да га поручк за себе шга за растуривање у веЕем размеру уз рабат од 25 % некасе изволи обратити што пре „српској народној задружној штампарији" у Нови Сад, ноја Ее сваку пошт. наручбину најтачније и најбрже обавити.

НАЈНОВИЈЕ ШКОЛСКЕ НДРЕ4БЕ, које су издане од висок. школ. савета за све срп. нар. школе, — могу се добнти и наручити комадпо 15. нов. а на више са уобичајеним рабатом, у Срп. нар. задруж. штаипарији у Новом Саду.

влаоник „34друга. за орноку народну пгтампагију". — урвднжк: Стеван В. Иоповић.

Српска народна задружна шталпарија у Новоме Саду 1873.