Glas naroda

396

ГОДЈЗНЛ IV.

школа, училе се код смирених калуЈјерица, те постали преиодобии 1;аиоли, или ишде у лер каквог пробисвета, те изашле ђаполски анЈјеДи, оставимо се прошлости и садашњости, несеВајмо их се и

онако врло мало добра у рвима имамо, упримо еви очи убудућност и пријонимо да нам од сад буде Српкиња звезда преодиица српске сређе. У то име поздрављамо отварање девојачке школе.

БЕСЕДА АР. ВАРА1)АНШ1А при отварању више девојачке школе у Новоме Саду.

Славна онштиио и иоштована господо игоспође! — Кад иосмотримо историју људскога образо • вања, то ни у једном добу људскога века нећемо толико заузимања и толико бриге око образовања иодмладка свога наћи као у даиашње наше доба; а кад ноособ расмотримо историју чисто женског и то вишег образовања, онда ћемо видети далеко већу разлику између старији векова и данашњсг дана. За женско образовање није се до најновијег доба ни мислило. Истина, да је у свакоме добу људскога живота и иокрај таке небриге но који образовани изнимак женски се налазио, ал то се не може у рачун изимати. Ла стога, штојенашженски свет у образовању заиуштеи био, доста је штете људски род трпео и можемо слободно тврдити, да је само женско напуштено образовање узрок био том спором и још далеко нотиштеиом људском образовању, јер женско је крило прва школа, њихова реч, ирва светлост! Но данас се почиње све то на боље окретати. Данас се сви изображенији народи такмиче, који Ее више урадити и који Ее боље унапредити женско, особито ово више образовање. Данас се сви бољи у народу, апоглавито ошг, који бригу воде о настави и образовању, свом снагом заузимају, да ово више образовање женске деце у напред подстакну. Данас се и вароши већ, особито оне, које су што се образовања тиче нрве, отимљу и надмећу, којаЕештавише и ленше установити и завести заради тога бољег и вишег, особито нрактичног образовања своје женске деце, а и како да-не би, кад женски род исчињава половину народа и рода људског и то још ону лепшу, ображљивију .и у ногледу васпитања деце и подмладка народњег далековажнију половину; — та то су маЈке народу, а са овом речи изрекао сам све, што народ за најсветије држи и има; осим што су женске још и другови мушког рода и то опи, што су од природе живљом душом, веЕом пажљивошћу, јачом стрпеливошЕу и леншим осећајима одарени, да овом живот одлакшају и озмиле; и осим, што су то миле домаћице, од којих не само благостање домова и породица, |а с њих благосгање народа, него и здравље ових, а с овим живот чланова породице и народа зависи. Па код тако великог и светог

опредељења женског рода није чудо, да се на ово образовање данас толика важиост и нажња по ;аже, него је то чудо, како се није одавна и пре на ово него на мушко образовање гледало. Истина је до душе, да су ову иотребу вишег и практичног образовања и васиитавања одрасзије женске деце осећали родитељи одавиа, а нриватни заводи за ово номенуто васпитање мучили се, да жељама родитељским одговоре, али је искуством посведочено, да се јавним заводима сила брже и далеко боље шири ио народу разумннје држање куће, чување здравља и неговање болесних па и неговање и васпитавање деце, а с овим и благостање, снага и напредак народа, него што се то преко нриватних завода за женско васнитање добива,јер компас 1 ) нриватних завода ове врсте увек је више нагињао на друге интересе, а иајвише на снољну сјајност, него на нраву унутрашњу задаћу школску. Са тих назора пошао је пре 4 године и наш славни народии сабор, те је донео уредбу, кој.ом се за сад помоћу нар. Фондова подижу и оснивају две више девојачке школе овде у Н. Саду и Ианчеву, а с тог гдедишта је и висока влада наша, којој свако, а особито ово образовање у интересу стоји, одобрила ово подузеће нар. сабора и ево смо срећни, да ову вишу девојачку школу у иашој средини данас свечано отварамо. Па да видимо сада изближе, шта је цел овим вишим девојачким школама и који им је задатак ? Цел је у кратко да наведем, чисто хришЕаиско женско васнитање ихармонично 2 ) развијање и изображење свију жеиских урођеиих дарова, а задаћа ове наше више девојачке школе била би: више образовање у ошиге као и припрема за даље стручно образовање наше женске деце. Да би се ова задаћа и цел у овим вишим девојачким школама постигла, определио је нар. сабор у § 4. нове школске уредбе за учење следеће предмете:

'ј Компа^, то је справа, која показује, са које је стране исток са које запад југ п север. Унотребљује се на мору као кажипут, да се на силној води незалута. 2 ) Геч грчка значи сложно, складно, удешено једно нрема другои.

Ј>