Glas naroda
308
ваља да у том нреважном предузећу заједнички ради у корист наше миле школске младежи, да их одгаја као ирави родитељ, да их нриводи путањи, која води истини и иравди, те да на основу тих врлина постану добра деда, касније добри оцеви и матере, с којима би се наш мили народ у потпуном смислу дичити и поносити могао, Учитељ као вртар прима детенце подобно необлагорођеној воћци, ирима да га облагороди, како би касније од њега родитељ благородног плода добити могао. А то је да родитељу у старе и неизмогде године буде знанајиа потпора старости његове и разведр# му дане живота љеговога. 0 тога мили родитељу добро промисли о светој твојој задаИи. постарај се да детенце још од колевке до данас невино школу походи, ностарај се да га право родитељски васпиташ, немој се тврдо држати оних изрека: „нека се само паучи богу молити пак је за њега доста" него настој да се дете у стварним и основним наукама изучи. Настој нраво родитељски по својој светој дужности, пак ћете мимоиКи новчана казна коју нерадо дајеш за немарно похађаље свога детенцета; избаци из својеглаве то: датибудедете жравар, волар, овчар и т. д. годиплЦ за 5 ФОр. што их преко године плаћаш за одсутство свога детета, иего се побрини и постарај да књигу научи, да позна природу и шта је у њој, па нека ]е и пастир, јер је и њему потребна наука као и осталим члановима. Избаци из главе то: ако Је полазио школска предаваља 1—3 године да од њега свестрана изображења тражиш, како би поп или грк био, него нека ти мили родитељу на дику служи, што си извршио најсветију дужност своју. Посматрај мили родитељу како се остали европејски народиизображавају. како за науком теже, да своју отаџбину срећном учине; гледај дакле у сунце а не у таму. Могу ти казати то да је наука слободна свакоме, само ко је учити жели, никоме није украћена, па зато настој на томе да и твоје дете у храм просвете ступи, даионо иостане ваљаним чланом нашег милог народа, јер је и њему бог мудрости и памети довољно дао, као и осталом човечанском створу; дао му је да у њој напредује. Избаци милиродитељу из главе то: датвоје дете нема талента (дара) као господска, нема ту разлике, само ваља дете на то определити, о њему се ДОПМСИ ,,ГЛА Нови-Сад- 19,авг.Херцеговиналистом устадана оруасје ; Босна ее подигла на свог душмана-. Стара Орбија је на прагу устанка ; у Бугарскуј веЕ три чете враВају жао за срамогу клетнмкрвнидима! Арбаиашка подмуклопрети:Црна гора текшто није у ратзагазила; аваљда ћеи Србија „Енјемонат" српски! И латише се оружја брађа наша сг. одлуком тврдом, да Ие пре славно погинути у боју крвавом, но из руве пушку оставити. И борише се трезвено и храбро, и Јевропа друге мисли о вима мисли, а Инглези прежалише грдно благо, што им у Турској лежк; леденој се Русији откравила смрзнута врвца братинска
родитељски старати. иак ће онда све са собом донети тако да ћеш од њега касније радост доживети. Истина да не могу сва наша деца нопом, учитељем, адвокатом и судцем ностати, али ипак неће му ништа шкоднти ако и економом ностане, још је утоме најбоље учинио, ако је желео, истим постати, у толико више што је независан, што се немора и од најмањегветрића колебати, само ако буде својим иметкомдобро управљао, Врло грешиш мили родитељу, ако то за свето држиш, да ти само син постане попа, учитељ, адвокат или судац. него ти учини своје по дужности својој а време што донесе. Избаци из своје главе то: „каква је полза овоме или ономе што је толике школе изучио, нак од њега нема ништа?" Он ће свагда пре уснети у своме предузећу нежели онај који нигда школе ни видео није. Темељно се нромисли и добро упитај себеко је брзојаве, пароброде, жељезнице и остале творнице измислио. Нико други него онај, који је више година нрашину у школи гутао, више ноВи код читања књига провео, онај, који тежи за тим, да се отачбина у таковим предметима успореди са осталим државама. Најлакше је иослати дете са стоком у поље да је чува, то су најлакше ствари, али, ваља за тимда тежимо, да се унапреди већа и већа знаност у нашем народу, а иста се само онда обилато код нас развити може, ако ви мили родитељи вашу дечицу приљежно у школу слали будете, ако им оно чинили будете што сам ириродни закон од сваког родитеља захтева ако ту свету вашу дужност врпшли будете, онда свака одговорност од вас отпада, Ако ви будете вашу милу дечицу ириљежно у школу слали, онда у иотнуном праву имате од учитеља рачун искати, куда је дете од вае послано у школу и златно време нропустило; и онда после тога остаје сва одговорност на учитељу којије своју свету задаћу занемарио. Поново вам стављам на срце свети аманет мили родитељи. да своју дечицу у школу шаљете, јер ми једини спас од исте очекивати можемо. Тврдо се држите оне значајне изреке, која вели: „Знање је светлост, знање је моћ, учимо браћо дан и ноћ!" Сланкамен. М о ј с и ј е Б и з у м и п народни утатељ. СУ НАРОДА." А наша браКа како еоји може; један по|>е на крваво разбојиште да дели ратне страхоте с братом својим, па му нуди крв своју, нудн му живот свој; јед .нод уста својих откида пашаље брату патнику, шаље му да завијељуте ране, да придржи душу још мало, док се васдело српство не ослободи; један певапатријотске песме па разгрева жар јуначки у прсима љутих ратника: један одбор склапаза потпомагање јадника патника, што рођену земљу остављају „јерје крвда, из земље проврела" СВ8М чини како који може! Изгледа, да је сваки жив упро очи у Херцеговину и Босну, па на скунштину. Али љуто се вара ео тако мисли. Богаташи