Gledišta

tom fašizma protiv mira. Pored ostalih govorio je student Beogradskog univerziteta Ivo Lola Ribar: ,Mi mladi moramo nastupati za jedinstvo naših snaga, za jedinstvenu organizaciju protiv ujedinjenog fašizma u borbi protiv rata, a za mir, slobodu i napredak’. —■ Mladi su prvi tada ispred svih drugih digh svoj glas protiv svog najvećeg neprijatelja i zlotvora fašizma, obraćajući na vreme pažnju čitavoj javnosti na opasnost koja preti čovečanstvu.”

FILOSOFIJA br. 1—2/1967.

MIHAILO MARKOVIĆ: Savremeni nihilizam i nove mogućnosti čoveka; DRAGAN JEREMIC: Nihilizam, utopija i konkretni humanizam; JOVAN CIRILOV; Jedan društveno-istorijski aspekt nihilizma savremene antidrame; MILOS STAMBOLIC: Granice nihilizma; MILAN DAMJANOVIĆ: Primedbe uz tekst Mihaila Markovića; ANDRIJA KREŠIC: Proletarijat i socijalizam u Marksovom djelu i u današnjem svijetu; LJUBOMIR TADIC: Inteligencija u socijalizmu; SVETOZAR STOJANOV|Ć: Revolucionama teleologija i etika; ZORAN GAVRILOVIĆ: Dileme oko dogme; VUKO PAVICEVIC; Fenomenološka filisofija i religija; NIKOLA MILOŠEVIC: Duh modemog vremena u romanu Vladana Desnice; ROBERT KAJLIVODA: Dijalektika strukturalizma i dijalektika estetike; MIHAILO MARKOVIC: Gramši o jedinstvu filozofiie i politike; MARIJA |. PETROSJAN: Problemi čoveka u sovjetskoj filosofskoj nauci; ZDRAVKO KUCINAR: Filosofiia dela i ostvarenia filosofije; RISTO TUBIC: 'Marginalije uz poljsku etiku danas. UZ NOVU SERIJU „FILOSOFIJE". Broiem časopis „Filosofija” obeležava desetogodišnjicu svog postojanja i početak izlaženja nove serije časopisa. Tim povodom Uredništvo je na prvim stranicama objavilo program svog budućeg rada. „Polazna teorijska pozicija časopisa

stoji u programu je autentična filosofska misao Marksa. Nasuprot gledištima koja se kod nas sve češće i šire javljaju da Marksova teorija odgovara samo uslovima kapitalističkog društva i kapitalističke robne proizvodnje, da, prema tome, njegova kritika oblika otuđenosti tog društva ima još samo istorijski značaj, smatramo da je Marksova teorija osnov kritičke misli cele naše epohe, da njegova konkretno-dijalektička metoda sadrži neke osnovne metodološke principe svakog aktivističkog i istorijskog mišljenja, da njegova analiza otuđenog rada (koju je razvijao u svim svojim radovima, počev od „Ekonomsko-filosofskih rukopisa” do „Kapitala”) važi za svaku robnu proizvodnju, i da njegova kritika države važi za svako društvo u kome postoji profesionalna politika. Zalažući se za autentičnu interpretaciju Marksove filosofske misli u punom njenom značenju za našu epohu i naše društvo, časopis će se suprotstavljati ne samo tendenciji njenog ignorisanja već i pokušajima njene dogmatske i pozitivističke vulgarizacije. Cilj časopisa nije, međutim, da samo tumači, brani i afirmira autentičnu Marksovu teorijsku misao, već i da je dalje razvija u specifičnim uslovima sadašnjeg istorijskog trenutka i u dijalogu s drugim velikim savremenim filosofskim pravcima koii su u stanju da deljuju inspirativno. Diskusija će naročito biti potrebna s različitim oblicima pozitivizma i filosofije egzistencije ne samo zato što su to dve centralne orijentacije u današnjoj filosofiji već i zato što je njihov uticaj primetan i u našoj marksističkoj filosofiji pre svega izborom problema i metode. ... „Filosofija” je od početka imala jugoslovenski karakter ne samo zato što je bila časopis Jugoslovenskog udruženja za filosofiju i što su u njoj sarađivali svi istaknuti jugoslovenski filosofi _već, pre svega, zato što je u njoj dolazila do izražaja jedna teorijska misao koja je nastala i

168