Gledišta

zana za veće ili manje interesovanje subjekta za taj stimulus. 7 ) Pubetrtetlija primećuje kod glumca i filmskog sadržaja samo ono što njega onteresuje, To se dešava i onda kada je reč 0 kvalitetima koji izražavaju nešto rđavo, ali su predstavIjeni sa nekim moralnim ciljem. To može da interesuje pubertetliju, ali moralni cilj on ne shvata. Stoga, A. Franchini i F. Introna naglašavaju da ukoliko je manje autonomno-radikalnog i pozitivnog interesovanja, ukoliko više rastu želje i fantaziranje. Ako se uzmu u obzir teorijska razmatranja u vezi sa „nezrelim” gledaocem i filmskim sadržajem, objašnjivo će biti zasto 1 filmovi sa dubokim humanitamim sadržajem, koji su pozitivni, mogu kod pubertetlije da izazovu kriminalna ponašanja. Takav je slučaj sa italijanskim filmom „KradIjivci bioikla”. Na gledaoca nižeg kultumog nivoa neorealistički film može da utiče negativno, Radnja filma, gde se prikazuje kako glavni junak krade bicikle, uslovila je da maloletnici na isti naoin izvrše nekoliko krađa bicikla. Podražavanje koje je usledilo posle filma pokazuje kako pojedini mcanenti igre glavnog junaka mogu da uslove negativnu identifikaciju. lako je ideja filma pozitivna, ona nije zaplenila gledaooe nižeg kultumog nivoa (pubertetlije koji se nalaze u procesu formiranja), nego su pojedini momenti uticali da prestupničko ponašanje dođe do izražaja. Probiem uticaja filma na prestupnioka ponašanja ne treba posmatrati samo u relaciji film-gledalac. A. Franchini i F. Introna ukazuju na činjenicu da je veoma značajan efekat koji filmski svet uopšte vrši na mlade. Pubertetlije su zaslepljeni načinom života filmskih glumaca. Glumci lansi raju novu frizum i novu modu, kao i način života. Oni imaju sve što žele. Glumci imaju raskošne automobile a jahte, a glumice nakit i krzna. Neki predstavljaju pojam seksualnosti. Takvi privlače neposrednu pažnju, dok glumci intelektualnog tipa nemaju uspeha u širim masam Prema tome, filmski svet svojom proizvodnjom na indu strijskom planu i načinom života glumaca podstiče fantaziju i želje mladih. Filmski glumci predstavljaju poseban svet koji deluje na maštu mladih. U mnogim ilustrovanim magazinima, časopisima, revijama i u štampi prikazuje se život filmskih glumaca. Stoga, ako želimo da ispitujemo uticaj „cmih” filmova na prestupnička ponašanja omladine, ne smemo da prenebregnemo i dmge draštvene činioce, posebno realni život filmskog sveta koji takođe pothranjuje maštu labilnih pojedinaca i izaziva želje za postizanjem izvesnih ciljeva asocijalnim i nehumanim sredstvima. Tehnika izvršenja kriminalnih akata na filmu, pozitivne vrednosti koje se priđaju kriminalcu, negativno prikazivanje predstavnika društvenog reda (policajaca) i drugi elemonti iz „cmih" filmova predstavljaju najnegativnije činioce koji utiču na prestupnička ponašanja mladih. To su najsnažnije kriminogene determinante koje „opsedaju” psihu mladih.

7 ) A, Franchini, F. Introna, ibid.. str. 234,

235

MEHANIZAM DELOVANJA „CRNIH” FILMOVA NA PONAŠANJE MLADIH