Godišnjica Nikole Čupića
339
а да има свашта у кући“. Герхарду је тумачио, и преварио га, да инђијанска реч Саконтала значи : законодавалица, од: закон-дала ; да душманта значи у српском језику владар. Вера је мухамеданска вера сладострасности, што се види по самом имену пророка њихова : Муха и мед. А за Турке вели: „Турци по својој мисли као да су начални род и Богом без посредства произведени, најприје, тако су и својим родитељима озбиљским пасторци, т. ј. непризнавци и неблагодарци“ итд. Тако се силно одушевљење, без правилне науке и образовања, врло лако измеће у есцентричност, која по некад личи _ на шарлатанство. Тако је Сима, реферујући Гетеу о својој Сербијанци, у одушевљењу прегнао, те га о пореклу Црнога, Ђорђа преварио. Иначе не би Гете овако написао: „УУ! (геџеп цпа на уогачв ап! Фе Ађзеататаипе: ДЧез већмуаглеп Сеогег уоп Чета ппшђегхуипдепеп Магко, хуе в1е ајећ т феезеп Сефсећ(еп паћеги тил ћазготћасћет Хиљетасћилећвем мага дагвјеПеп ]аввеп“. — Но овој жици свога ориђиналног духа, где сад изгледа смешан, изгледао би Сима ориђиналан чудњак, дивотник, да је одрастао био у богаству, мекоти, да је био добро и правилно образован, да је био богат и пуст. Ја сам га већ једном споредио с Барјоном. Али се Бајроновом чудњаштву дивимо, а Симином смејемо. Његову бујност вазда зауздава скромност, Бајронова пак не зна ни.за каке границе. По њиховим делима познаје се, да је један изникао из лордства а други из раје.
Срца је био безазлена — прича Игњатовић —, па се кад и кад невино и детињски шалио. Тако кад је добре воље, па је са мном на само, пружи ми главу, па ме пита: „Расте ли још коса на глави“ — Расте — „Имам ли доље ниже бијеле косе«% — Имаш. — „А ти коју де извади“. Тако ја ишчупам две три, а он пун радости смеје се, па ми тре главу. Други пут зове ме зими по снегу и највећој вејавици, да се прођемо. Измами ме изван вароши на далеко, па још по гудурама, где у снег упадамо и где је пут завејан. Уморен
о ==