Godišnjica Nikole Čupića

МАЈКА 29

терину власт у многом смање; али ипак, ако су поле ко свету, они мајку поштују, за свашто је питају, и слушају. А у шточем и мајка се поводи за синовима, и чисто се радује што и она већ има у кући мушку главу, коју ће радо послушати. Жеља за мушком главом у сељачкој кући тако је велика, да се многа мајка осећа задовољна баш и кад синови с њом оштро поступају. Из тога је и постала она клетва: „Имала мајка тред ким бежати!! И ово је више благослов него клетва !.

Тада ке мало по мало, материна_ власт смањује, а синовља увећава, и то нико не осуђује. У највише случајева, материну власт унутра у кући „жуди да преузме снаха, жена најстаријега сина, која би желела да се слуша онако како се обично слуша домаћица, жена домаћинова где нема мајке-све- крве. На оваку снаху мајка- свекрва хоће некад да се, међу другама, потужи : |

— Мени би, слатка, било све лепо и красно од сина; али квари она ноћна кукавица (то јест, снаха. која ноћу свом мужу кука, жалећи се на свекрву). >

Лично сам познавао неколико матера удовица, које су, до своје смрти, биле прави домаћини у кући, и синови њихови, све зрели ожењени људи, своје су мајке поштовали како се најлешше може.

А душа ваља, има и матера мимо свет; па такима ни поштовања не меже бити онакога као добрим мајкама. У једном селу, у Шумадији, није потребе казивати му име, у једној честитој задружној кући, била је остала мајка удовица код својих "синова. Опнови су јој били добри људи, и вредни радини, а мајка добросрећница стане се опијати, и у пићу бесебе чинити. Син, кутњи старешина,

5