Hanoar : list jevrejske omladine Jugoslavije
ie tude uzduh sviježii!« A naš Paio odgovori svojim suhim humorom: »Jest, uistinu osiećam blizinu iezera: u ustima mi je nešta slano«. | doda kao naivno: »Ili ie to možda znoi?«
Kad smo došli sretno do čistine ispod Bigine Poliane, skupio sam ih i rekao: »Za dva tri časa vidiet ćete iezera, za deset časaka naš logor. Molim vas, da sad budete veseli i da iedan sat iza dolaska ne psujete na vodstvo. Posliie možete psovati, koliko hoćete.«
Liudi su sve obećavali, samo neka vide jezera. I odmah ic zavladala radost. Umornost ie bila mania, korak živlii. Počesmo čak i pievati, i ako nam to niije uspiievalo zbog umora i zbog suhih grla, a možda ioš naiviše zbog tainoga straha, Što li će biti s drugom SrUpom. (ce)
LUTANJE AJNUNDCVANCIGERA.
Možda će se tko začuditi, što o lutaniu ainundcvancigera piše netko: dvadesetidrugi, koji i nije bio s niima. Ima to svoi opravdan razloc. U onom strahu, kad su »lebdili između života i smrti«, odlučiše, da će to ostati logorskom tainom i sigurno Di se bili zakleli, ako se spasu, da ne će o tome nikad pisati, da se me bi u iavnosti raširio clas o pogibii, iunaštvu i pregalaštvu ainundcvancicera.
Sad, kad su već odavno zaboravili na nevolie i na strah, smiiemo barem mi drugi da pričamo o tome Dutu, kako smo ga dočuli iz pouzdanih opisa samih učesnika.
Već sam postanak grupe ainundcvancicera nije iednostavam. Uzrokom postanku bila ie iedna nesviestica zbog gladi i umora. Pod duhovnim vodstvom Mošea i fizičkom skrbi doktora Šmulea ostalo ie neko osam najjačih momaka, da pomognu slabim dievoikama, dokle stigne ielo s logora. Oko te iezgre okupilo se ioš desetak liudi, koji su veoma brzo zaostali iza prve grupe, što se Žurila na logorište. Tako ie nastao broi dvadeset i iedan, a pomalo zaredaše niihove muke. u kojima naiveću ulogu igraiu želuci svih učesnika, apoteka i Šmuleov ruksak, koji ie bio iedan iedini, ier se sva ostala prtliaga vozila kolima.
Oko toga ruksaka i oko apoteke splele su se čitave legende, pa je dosta teško provući se kroz niihovu czušfaru do same istine. Sviedočanstvima ie utvrđeno, da ie u ruksaku bilo čokolade ı mar= melade. U apoteci ie bilo osim liekariia i limuna.
Kad su liudi i suviše ogladnieli, nastao ie iuriš ma apoteku. Htieli su da jedn makar različitih prašaka, a naročito da otmu limuna. Ali Areusove oči i Herkulove mišice doktorove spriječiše iZvršenie te bezbožne namiere. | sam Moše morao ie dugo da moliaka, dok ie dobio — obzirom na potrebu, da se barem donekle sačuva duhovni vođa sviežim — od Šmulea dviie (ponavliam: dviie!) kaplie limuna.
411