Istočnik

Бр. 13

ИСТОЧНИК

Стр. 293

ту нема већ готов појам о својој души, кад може да мисли за шу, да је за вријеме сна путовала? Да човјек нема прије појма о души, он не би могао тумачити сна тако, као што хоће анимистичка теорија. Анимизам ће дакле увијек остати само хипотеза. И ако се анимисте не герирају као материјалисте, ипак нису јако далеко од н>ега, јер у питању о души поричу душу на свој начин, као што чине и материјалисте. Ми смо досад посматрали тјелесни и душевни живот, како су они у свези једно с другим и већ то посматрање могло нас је донекле упутити на закључак, да ће душа бити одличнија од тијела, јер је и душевни живот од већег утјецаја на тијело, него ово на душу. За нашу задаћу је неопходно важно, да се упознамо још са природом, са бићем нагне душе, са шеним постанком и есенцијом, прије но што би смо изнијели доказе о н.еном вјечном животу, јер се ови докази темеље и изводе из њене природе. Најважније питање јесте: какво је биће наша душа; јели она неко самостално, засебно биће или само појава ? — Знамо, да материја има у себи неке снаге, а морамо допустпти, да је душевни живот друго нешто, него материјална сила. Но ма да не негирамо душевни живот, ипак се може питати, да ли тај живот заиста потјече од неке самосталне супстанције или је оно само нека нојава. Материја није узрок души, но многи биће душино дефинишу као снагу, као моћ развијања итд. различну од материје, но ипак не као самосталну, самосвојну снагу, већ само као појаву; не дакле као живот, који у себи има своју моћ. На тај начин смо дошли до питања о супстанцијама, до питања, око којег се водила и данас води у филозофији врло велика борба, јер док једни одбацују учење о супстанцијама као пуку метафизичку хипотезу, дотле други, ослањајући се на закон узрочности усвајају то учење. (Наставиће се). Практично руководство при свршивању свештеиичких дуткности, излоЉених у Требнику. — Јереј Светозар Грубач. [Бршљаница] (Свршетак иза бр. 6)*] /Иолитка ЖЕН-к, егдл изксржетт* лмлденца 1 . Поредак ,,/ иолитбословУа". ТкоЈНГГк сфеииикту: Клгоглотгк кг г к мл'игк: Тристое: ПрестдА трце: пг п О чј нл ^ шту : ГНкш тво« естк цртко: И ГОпбстителнкш 2 дне. 3 Та'же:

*] Како је поштоваии г. нисац сиријечен да настави даље гумачење наших црквених обреда, — то се овии 8а сада завршује овај чланак. По обећању г. иисца надамо се, да ћемо још у току ове године ипак моћи доносити насгавак тумачења и осталих наших црквених обреда. Ур. ^