Istočnik, 15. 10. 1902., S. 2

Стр. 454

ИСТОЧНИК

Бр. 19.

зна да је продукат незнабожачке фантазије, приказан је један младић. Он је го, само што је преко рамена пребацио кожу. На глави му ловоров вијенац и котарица пуна разноврсних плодова, а на плећнма поси чије јагњешце, четири ноге држи лијевом руком сједињене на грудима 1 ). Но класична вјештина има слика те врсте, који су чисто митолошког карактера. Тако се у Коринту налази слика Хермеса или Меркурија са јагњетом на плећима. ЕБему је био у неким мјестима (н. пр. у Танафуј посвећен и храм, гдје је о празнику његову најљеиши младић носио по граду јагње на плећима за спомен тога, што је Хермес носио јагње око зидова градских и спасао га од варазе 2 ). Сумњивога су пак карактера и поријекла два саркофага (из П. вијека) са ликовима доброга пастира. Један је нађен у гробници Урбановој, а сада се налази у врту дворца Корзини у Риму. Други се чува сада у Лувру. На првом је изображен пастир са овцом на плећима. Са лијеве стране на украшеноме сједишпу сједи млада жена и свира у лиру, а кољена јој обгрлила два гола- .дјетет^ Пред њом стоји једно женскиње, које као да она учи свирати,' а од остраг виде се друга два женскиња. Десно од ње сједи млад човјек, у лијевој му руци свитак, а десну подигао, па изгледа као да декламује. Иред њим стоји један старац, за њим друга два. — Други саркофаг приказује пастира који носи овцу на плећима, а с једне и с друге стране виде се лавовске главе. 0 овим споменицима разилазе се мишљења чувених археолога и иконографа. Неки (Минтер и др.) држе, на основу слике доброга пастира, да су они хришћанског поршекла; неки пак (Пипер, гроф Кларак) признају их, због лавовских глава које тобоже нијесу припадност хришћанских слика 3 ), за производе незнабожачке вјештиие; а неки (Раул Рошет) чак иду и тако далеко те тврде, да је „тип слике доброга пастира на чисто хришћанским споменицима узет из незнабожачке вјештине") 4 . Познато је, да је хришћанско сликарство укимало често сижете из грчке митологије. Да сноменемо, између осталих, мимогред Одисеја и Орфеја, које тако^е символика старога црквенога живописа износи као символе Исуса Христа. На једном фрагменту скулптуре на сар') Ог. Р. X. Кгат, Кота 8о11еггапеа (ГгеШ. пп Вге18^аи, 1879.) 8. 230. з) 1Ш. 8. 229. 3 ) Ма да их видимо као украо на ковчегу Нојеву, на једној слици на зиду из катакомбе св. Прискиле. 4 ) Каои1 КосћеИе, Мето1ге8 <1е 1' Аса<1. <1е8 ГпаспрИопз е4 ВеПезЈеМгез. ХШ. I. 90. С(\ Кеа1 Еис. П. 690