Istočnik

Стр. 114 И С Т 0 Ч II И К Бр. 8. љеве о оснивању цркве слично као и Филарет, налааи доставијериости своме тумачењу у контексту самих Ггсподњих ријечи. „У оригиналној Госиодњој ријечи, вели он, унотребљене су такве нијаисе, којв нас гоне или бар овлашћују, да их тумачпмо овтко: ти си од камепа (грчка ријзч Петрод јесте изведеиа од Шхда. — камен) и на том ћу камену (у грчком је употријебљено тамо Штро;, а овдје Пгтрх), иа том твом исиовиједању, да сам ја Христос, Син Бога живога, на самом менгт, Хрисгу, Сину Бога живога, сазидаћу цркву Своју" 1 ). Против тога мишљења, које под каменом или стијеиом разумијева исповијед ап. Петра и његову тврду вјеру у Сина Божјег, навађа Бајшлаг, да је Христос изрекао своје обећање Петру па арамејском језику, а у њему нема ријеч камен мушког и женског рода, — за један н други род се употребљава Керка 2 ). Но да је Христос у Својој ријечи, коју је изрекао на арамејском језику и у једном и у другом случају (т. ј. „ти си Петар" и „на овом камену") уиотријебио један исти израз без икакве разлике и нијансе, без сумње не би ни јев. Матеј, који је непосредно ту бесједу чуо, употријебио у грчком такву разлику, какву налазнмо код њега — не би употријебио у једном случају Штрое, а у другом Штра. Смисао обећања Господњег према изложеном мигпљењу можемо изразити овако: Апостол Петар је псповједио Христа Сином Божјим, исказао је своју тврду вјеру у Шега као у Сина Божјег; та његова исповпјед и вјера јесу тврд камеи, на ком је оспована црква хришћанска. Петар, који је првн исповједио вјсру у Сина Божјег, први ј 1 и назван каменом, који је Господ узео за зидање цркво; но у том смислу су не само други апостоли, већ сви вјерни хришћани каменови и основ цркви (Еф. 2, 20; Апок. 21, 14; I. Пегр. 6, 7); првим осповом, каменом темелзцем (крпеуголним) моље бнти назван једппи само Исус Христос. Једиом ријечи Хрпстос, син Божји, јесте зидар, а уједно и први основ, камен темељац у цркгш (I. Петр. 2, 4—8; Еф. 2, 2022), на Христу почивају као каменови мање важности ап. Петар, који је исповједио тврду вјеру у Сина Божјег и други апостоли, у име којих је он исповједио ту вјеру; па апостолима су утврђени сви, који вјерују у Исуса Христа као Сина Божјег, апостоли су основ свим хриптћанима. Такву баш слику цркве као здања, нацртао је ап. Павле у посланици Ефесцима: ви сте пазидапи на темељу аиостола и иророка гђје је камен од угла са-м Иеус Хрисгаос, иа коме сва грађевина састављена расте за свету цркву у Тосиоду (Еф. 2, 20—21). 4 ) Церков. Вбдом. Т890, бр. 41. ") Види цитиран његов чланак у „Кеуие 1п4егпа1. с1е Тћео1о§Је".