Jugoslovenski Rotar

вање код народа. Државно поштовање уживају сви цареви свих династија исто као владајући цар, затим лица, која су донела користи земљи, на пример они који су пронашли начин обрађивања земље, начин гајења свилених буба, Конфучије и 86 његових ученика. Поштовање може заслужити свако лице за чији користан рад сведочи пред вишим властима месна власт и становништво. У част таквих лица подижу се храмови, у које у одређене дане долази виши државни чиновник који мора да игврши клечање и да запали свећу. Помоћник тог чиновника мора да прочита на засебном листу специјалну молитву, коју он после тога спаљује у нарочитом фењеру. У последње време државна пошта се одаје покојном д-ру Сун-јат-сену, оснивачу и вођи гоминдановског покрета. Кућни претци се поштују до четвртог колена. За сваког од њих у кући постоји засебна таблица, која се чува у нарочитом орману. Поштовање кућних предака врши се сваког дана клечањем и припаљивањем свећа. Пред тим таблицама извршују се обавезни реферати о сваком важнијем догађају у кући и у случају одласка из куће на дуже време.

Горе поменутим обредима свршавају се верске обавезе сваког Кинеза. Даосизам и Будизам, као религије, морале су да усвоје те обреде и у свом култу. Свака друга вера ради свог успеха морала би исто тако да их прихвати.

На основу напргд изложеног може се претпоставити духовни облик кинеског народа, облик који заслужује пуно поштовање и од стране нас Европљана. Кинезима су замеравали нехигијенски начин живота и неку нарочиту строгост правосуђа. Нехигијенски живот на несрећу је судбина сиромашног света и њему подлежу сиромашни људи свих народа. Имућан Кинез живи у условима много бољим и често у раскоши, која ретко може бити приступачна Европљанину.

У погледу казненог законодавства Кинези су истина, задоцнели у реформама. До краја прошлог столећа постојало је 2759 злочина, за које је закон предвиђао смртну казну за њих 644. За остале преступе казна је варирала од батина до прогонства. Треба подвући да кинески закони не гледају на личност. Често су царски канцелари били осуђени на издржавање строгих казна, па чак и на смрт. |

Да бисмо могли судити о утицају европске културе на Кинезе, треба знати на какав начин су се срели Кина и Запад. Европски трговци дошли су у Кину у пратњи војника и с товаром опиума. После тога Кина је била економски поробљена. Треба да се отворено призна, да тај сусрет није могао да изазове нарочито поштовање Кинеза према претставницима западне цивилизације. У сваком случају, у том сусрету етички ниво Запада показао се много нижи од кинеског. Да ли је Запад зачудио Кинеза војничком вештином и способношћу за техничке проналаскег Тајну те способности Кинези су брзо схватили. Европа је престигла Кину у погледу развитка природних наука, будући побуђена на то нарочитим условима свог живота у току Х!Х столећа. Од тих услова не мелу улогу играли су европски ратови и капиталистички привредни

15