Južna Stara Srbija : istorijska, etnografska i politička istraživanja. Knj. 1, Kumanovska oblast : (sa dvadeset i tri slike u tekstu i jednom etnografskom kartom)

о со сл

ЈУЖНА СТАРА СРБИЈА

Пиште за слободом и најмилија им је тема да се разговарају о ослобођењу од Турака и Арнаута. Ми нисмо наишли на човека у овој области, с којим смо се где дуже разговарали, а да нас не пита да ли ће и њих кад год огрејаши сунце. Видећемо да се за сваки локални догађај између Срба и Арнаута или Турака „извади песна“ и пева по саборима, свадбама и славама. знају, и радо причају о свима главним личностима у својој области у ХЈХ веку.

Свет је у овој области побожан и боји се Бога и моли му се сваком приликом; и кад устане ипре и после јела и кад легне да спава и тако даље. И вера се веома поштује и чува; врло је редак случај да мушкарац преврне вером; то чини женскиње, и то махом из планинских села. То има другога евог узрока који је скопчан са арнаутским и турским насиљем. Џа ипак, врло се тешко и преврће вером; то чини женскиње сиромашних породица.

Превртање вером сматра се као најгоре што може човек учинити, и такве свет у овој области ни у шта не рачуна. Цене и поштују евоје заслужне људе; „ваде“ им песне пи друго и лепо о њима причају. Мученике за слободу сматрају као полусвеце и диве им се. Политичке догађаје у своме, и ако уском, хоризонту дуго памте и живо о њима причају. Иначе се више свет брине о своме опстанку и посведневни му је разговор о насушном хлебу.

Г. Ношња

Изузимајући села Длабочицу, Буковљане и Цветишинце у врху Козјака, у целој Кумановској Области носи се једна иста мушка ношња. Ова се ношња разликује од ношње у Гњиланској, Прешевској и Кривопаланачкој Области, а слична је и у многоме и истоветна са ношњом у областима на југу од ове, у Окопљанској и Велешкој Области. Друга кумановска ношња почиње тачно онде где престају административне границе Гњиланске и Прешевске према Кума-