Južna Stara Srbija : istorijska, etnografska i politička istraživanja. Knj. 1, Kumanovska oblast : (sa dvadeset i tri slike u tekstu i jednom etnografskom kartom)

а

ЈУЖНА СТАРА СРБИЈА 309

следњих година место скутаче — вуша. Вута у Прешевској Области замењује скутачу и опасује сву женску састављајући се позади; вута је дугачка по три четири метра и набрана је па опасана.

За појас с обе стране пафти с преда, близу кукова, закачи се по једна лепа и везена крпа тако да јој везени крајеви висе с лица и да се виде. Те се крпе зову јагл' ит; између њих се меће у појас брисаљка.

Подвеска. Преко појаса младе жене и девојке опасују узан шарен појасић као кајиш који је ткан и везен, и то је подвеска. Она се не носи на Овчем Пољу. Испод подвеске забадају се кричиња за низ кук. Те су крпе беле и чисте и само висе низ кукове без икакве потребе. Таквих танких крпа има и за покривање кад су врућине — на саборима и другим скуповима (Види слике мушког и женског кола).

Опоменули смо да се горње одело на Овчем Пољу разликује од онога у другим крајевима ове области с тога ћемо описати прво ношњу која, се, изузимијући Овчег Поља,

носи у целој 060) области па онда ону која се носи на Овчем Пољу. У

Јелече. Преко појаса и кошуље носи се јелече. Ово је самоткајка у боји. Нема рукава; на прсима је дубоко отворено и ошточено гтајтаном. Последњих година јелечиће праве и од чоје и везене срмом или свилом.

Сајче. То је горња хаљина за сваки дан и за празник. Ова је хаљина од белог, дебелог памучног платна и без рукава је; дугачка је до испод крста, отворена је с преди и ничим се не закопчава. У опште кроја је од прилике као мушки модерни сакд само без рукава; вез је црвен од домаћег памучног конца у боји; и гајтан је црвен; има кратак, узан колир који је такође везен црвеним памуком. Сајче носе само девојке и то је једина њихова горња хаљина. Празнично сајче везено је свуд по ивицама са по три четири с. м. а оно за сваки дан без икаква је веза.

Оабњн. Често се каже п зубун. То је хаљина као п сајче само што је лежернија од ове. И зубун се прави од истог платна од којега и сајче. Зубун се зове и саја само што онда има рукаве до лаката. Саја се више и зове тако; ова, је хаљина свуда по ивицама и око рукава и свуда наоколо извезена по неколико с. м.; везови су на њој — и боје и мотиви = као и у сајчеша. МИ рукави су у ове хаљине везени, ову хаљину носе искључиво невесте и младе жене.