Južna Stara Srbija : istorijska, etnografska i politička istraživanja. Knj. 1, Kumanovska oblast : (sa dvadeset i tri slike u tekstu i jednom etnografskom kartom)

ЈУНА СТАРА СРБИЈА 997.

Паре ће да давам кућу ће направам, Кућу на три ката, сас дванајес врата, Зело би те, лудо, тики коња немаш. Ако коња немам, жуте паре имам,

Паре ће да давам, коња ће да купам Коња доратаста и путоногаста,

Сас шимширли седло, сас киткали узду“

3. Ковјачка,

Oj, me -- вој - че мил- но мо-је, мо-је! (ј девојче милно моје (2)

Што ме милно погледујеш (2)

И сас око поткимнујеш (2)

Ми се овде бавимо старијим и народним играма, а од двадесет година на овамо, као што се ваде и импортирају песме о новим догађајима тако се доносе и нове игре. Од неколико година на овамо никло је у овој области тако звано Комштеко оро које по своме заплету и тешкоћи играња превазилази и Светониколско које се игра од старине.

Ово се коло игра кришом од власти ; за играње овога кола казнило се са по пет година робије.

Од неколико година на овамо почињу се играти кола и из других крајева, нарочито из Србије и јужних земаља.

Свирале. Кола се у овој области играју уз свирање у гајде, дудук и шупељку. Гајде су најраспрострањенији инструменал, па дудук, па шупељка; ти су инструменти као и у другим областима у Моравско-вардарској долини.

Дудука (свирала) има и дуплих и зову се двојанка. Шупељка је проста цев, дугачка као мали дудук (свирала). У шупељку се пири. На страни на којој се пири отанчана је и пири се држећи је мало у косо. У шупељку свирају највише деца и пастири (овчари и козари). У области гајде су свуда подједнако заступљене; дудука има само у планинским п пољским селима; на Овчем Пољу и није познат. А у шупељку се свира трвенсшвено на Овчем Пољу, ma M y пољским селима; она пак у планинским селима није позната и кад планинци чују и виде да се у њу свира, чуде“ се како може да се свира без писка (данцета).