Kolo

га уздиже и радује већ и самим: овојим изгледом. То би се за оперу могло најлепше назвати „сфером лепоте." Рат није ни најмаље утицао на то иово становиште. Крупне суме, на пример, које су последњих година стављене на раоположен>е минхеноком позоришту за инсценацију познатих опера, нису сман,ене. И баш за време рата створене су нове деворације, од војих се у уметничком и сценском погледу не могу боље пожелети. Изгледа да се најзад пошло правим путем да би се тим новим нозитивним ставом према декорацијама потиснуо американизам на том подручју и то у јасно изрженом иемачком смислу. Наиме, да оно право уметничко победи оно ревијско, да наместо стандат>дизоваља укуса дођв до изразкаја права лепота, која произилази оамо из правог уметничког духа. Драма пак иде другим путем. Опа треба да оваплоти идеје, духовна размим'0илажен>а. Зато се ту тражи строжији стил декорација, позорница често пута делује празно. У Берлинском државном позоришту комад св одиграва на целој огромној биии у свој п.еној величини. Свега неколико грађевипа, које нојачавају омисао и-

(Ро1оз: Еигора Боп<1ега1еп84 „Е. 5.")

Лево — Фантазија сценограФа учествује V игри комада: овај сценски при каа лабораториума аа студирањв из Гетеовог „Фауста" показује коликозначење има рад модерног сценографа.

гре, оплет прозирних завеоа, фигура мирних, јасних облика и велнких сразмера у великој мери претстављају свет трагедије. Исто тако пејсажи, који подвлаче и наглашавају речи песника, Глумци одговарају тој слмци. Костими су у бојама и кроју комбиновани с обзиром на позадину као на славним' сликама. У немачким позориштима тражи св сада у првом реду јединство речи, покрета и места, као што је то први пут остварио Рихард Вагнер у Бојрајту, разуме се на један врло ригорозан и традицији веран начин.

Десно — Као нека Ботичелијева слика делује овај призор из „Сна летње ноћи" од Шекспира. Сценограф и режисер створили су овде самим лаким костимирањем и распоредом

Доле — Велика класична линија јасно је истакнута на овој претстави „Веренице из Месине" како на самој бини тако и на костимима глумаца. И сам снимак показује озбиљност и умерену строгост саме преставе коза се давала на једној малој немачкој позорници.