Kraljevina Srbija : novi krajevi : geografija-orografija-hidrografija-topografija-arkeologija-istorija-etnografija-statistika-prosveta-kultura-uprava

ГОВОР 137

и тако укусно притежу уза се, да сето може узети као најлепше женско ношиво у нашим крајевима.

Појединих парчета'од одела наћи ће се лешших по кроју пли по веву, али сво свупа кад се узме, и кад се на живо чељаде обуче, јелашничко одело добиће, чини ми се, прво место.

И женско одело већином је рукотвор самих жена и девојака.

У Заплању, у селима Гркињи и Барбешу, људи носе поред плетених капа и пешкире око главе као у Топлици.

у Буковику, ближе ка Знепољу пи Власини, жене п девојке носе неке црне тунике, које су само на недрима прорезане. Те се тунике облаче као затворене поповске хаљине. По тим туникама опавују се појасима. Кад ови појави нису дебели, онда чељаде, у тој црној хаљини, о црвеним појавом по средини, изгледа лепо; али Кад с појас утонта као каква гужва, онда чељиде много изгуби од лепоте свога става.

Тунике су често оздо оивичено жутим ширитом од шика.

Опанци ву обично опућени, а ниву преплетени пао у Шумадији; чарапе су шарене, лепе; опанке обувају врвцама од тежине шли од кострети; кашша немају пи људи ни жене.

По селима око „Лесковца женско ношиво у многом личи на ношиво у алекеиначкој Морави и на оно око Крушевца.

; ж, Говор

Говор св у Нишу разликује у нечем од говора у Шумадији и грамашиком и речником. |

Граматичка је разлика највећа немање свих седам падежа, 2 речничка — што има у живу говору много старинских речи које ву се заборавиле у Шумадији.

Има се још казати да је језик нишевљана варошана примио много виле турских речи, него што их има у језику сељања. То јако пада у очи сваком ко се иоле интересује за те ствари.

Песме које ће се читати мало доцније најбоље показују какав је говор у људи из округа нишког, али мићемо и овде ставити неколико речи, да се види каква је разлика међу говором, на прилику, у Шапцу, п говором у Нишу.