Kraljevina Srbija : novi krajevi : geografija-orografija-hidrografija-topografija-arkeologija-istorija-etnografija-statistika-prosveta-kultura-uprava

ИГРЕ, ПЕСМЕ ПРИЧЕ И ДРУГЕ КАРАКТЕРИСТИКЕ 157

У Малошишту седлу плма неки Благоје, малко сулудаст. Он је пустио глас пре 2 године, да му се у сну јавља (Св. Петка, и да му је казала да у Љурљини, која је далеко од Ниша један сахат, где се познаје нека развадина, пма у земљу затрпана црква, и да му Св. Петка наређује, да ту цркву откопа, или ће умрети. Он је отпочео откопавати, и, нешто помоћу сељана, откопао је толико, да су нађени зидови, који показују да је ту била црква која, је велика колико нишка велика црква.

„Чувши за то свет, потрчао је том црквишту на богомољу у тодиком броју да је свагда петком био читав сабор. И пошто је падало прилога више него и једној цркви, то су постављени тутори, да воде рачун, и да рукују тим приходема. Р

„Прошле године, у почетку лета, придружи се томе Благоју нека баба Митра из Перутине, па и она разгласи да јој се у сну јавља Ов. Петка, која јој заповеда, да каже народу: Да празнује Петак, иначе послаће град, сушу, и болест да упропасти ин народ н усеве.

„То протуре Благоје и Митра по народу. Народ прихвати, # већина села донесу закључак, да у све петке не само не: раде, него да не даду ни странцу 6 колима кроз свој атар проћи. Протури се чак и то, да се Ов. Петка појавила овде и ошдепо пољима и виноградима, н да заповеда народу да не ради у петак говорећи: ,„Видите како сам избодена по образу; то је све што ме не светкујете; а света недеља, коју празнујете, није овака, него је лепа“ ....

„Ово протурање народ прихвати за готово, и почне не само празновати у петак, него и оне, који пису хтели празновати, истеривати из поља, и у очи сваког петка са дрквеним звонима отлашавати да се у петак не ради.

„Пошто обавештењем, п наредбама преко ошштинеких судова, нисам могао стати на пут ширењу ове глупости, тим више, што су на жалост п многи свештеници били примили за готово, и почели проповедати народу, да, се јавила, света Петка, и да је треба празновати, то сам ставио под истрагу поменутог Благоја и Митру. Обоје су тврдили да је у истини опо што је по народу протурано, и да они морају да врше што пм Овета Петка, заповеда.

„Благоје има жену и синове, па је био напустио кућу и имање, и настанио се код тог црквишта. Говорио је да му заповеда Ов. Петва да тако чини, и да, кад пође од превишта кући, укрути му ноге Овета Петка, пљ не може да иде.

1 Тлед, опис па стр. 19 — 8.