Kraljevina Srbija : novi krajevi : geografija-orografija-hidrografija-topografija-arkeologija-istorija-etnografija-statistika-prosveta-kultura-uprava

180 ПИРОТСКИ ОКРУГ

Градиште. Један час јужно од села Темске, у кључу између Нишаве и 'Гемштице, изнад Бегова Моста, на једној греди која је висока око 80 метара, имају остаци од старота градића.

Шрича се да је испод тога градића до 'Темштице и Нишаве била велика варош. По остацима би се могло рећи да је та варош била римска.

Дивљански Манастир, под планином Ракошем, више Беле Паланке, посвећен Светоме Димлтрију ; мала, незнатна црквица.

Манастир Сињачки до Нишаве, испод села Клисуре.

Манастир Ветски, под западним краком Суве Планине.

У првом служе духовници, а у друга два световни попови.

Света Петка, зидине од старога манастира између села Клисуре и села Кременице.

Црквиште, у хатару села Брлога, између Врела и Дојкиначке реке.

још се могу поменути два манастира који су постали у новије време, управо у наше дане, али на старим црквиштима. То су:

Росански Мамастир, више села Височке Ржане, посвећен Оветој Богородици. Ова је богомоља начињена на старом прквишту године 1858. За сам допуст, да је моту начинити, височани су дали Турцима 700 гроша !

Суковски Матастир, посвећен такође Оветој Богородици, ка десном брегу реке Јерме (Оуковске), у селу Сукову. Ову богомољу подигли су побожпом ревношћу и трудом неки младић ЉБиден и Поп ован из Горњег Крупцл. Манастир је овај лепо озидан, добро је имање стекао, и ужива велико уважење околнота света.“

Владикина, Плоча, на левом брегу реке Темштице, између

Г Пред мапастирском црквом има кула, и у кули капеда. Мисли св да, је овај манастир задужбина ЛГрњавчевнћа. Калуђер оцет каже да је 080 метох оног манастира солунског у ком почива тело Се. Димитрија великомучепика. Он још додаје да у Македонији, до села Милешева, има други метох у коме има повеља на словенском језику, а на једном гробу пише: „Николањ вонвода“.

На једном камену у манлстиру пише латински само ово: Фе; има један кимен на ком је била изревана спреца, па је пребијен, и стоји половипа на којој је риба, а онл пола на којој је девојка — ватурила се.

2 0) постању овога манастира гледај „О Дунава над Пиињу“, стр. 49 — 51