Kult rada

У свету важимо као војнички народ који не на'пушта оружје и не скида униформу. Биће нужно да ■не разочарамо оне који воле војску, али и не отуђимо од себе оне који мрзе рат и крвопролиће. Једнима ћемо показати да умемо бити чврсти кад и плуг држимо, а другима ћемо рећи да наш народ носи шајкачу зато што је јевтина и згодна а не као ‘символ милитаризма. И једне и друге морамо уверити да волимо мир и да се умемо дисциплиновати и без рата, да нити смо довољно зелени за тиранију нити довољно трули за диктатуру.

У пуном напону своје снаге, ми имамо потребе ‘Само за дисциплином од стране организованих тела иашега друштва, или за друштвеном дисциплпном.

ДРУШТВЕНА ПРАВДА И ЧОВЕЧНОСТ

На место звучних принципа Слободе, Једнаности и Братства које су истакли вођи Француске Револуције, нови социални покрети истичу лозинку друштвене правде. Више нас не задовољава слобода мисли, удруживања и писања слобода често само на хартији, нарочито у примитивним демократијама као што је наша —; нити се можемо задовољити једнакошћу пред законом која је илузорна за оне који своје грађанство не могу поткрепити снажном помоћи материалног богатства —; не заносимо се ни заблудом да могу бити братски расположени један према другом велики капиталист и његов радник.

Да би људи могли бити слободни, једнаки и браћа, важно је да се најпре оствари правда у њиховим међусобним односима. Не једнакост, која је немогућна у друштву као што је нема у природи, већ правда, што значи: једнаке могућностп за све људе да се развијају и да друштву даду свој највећи и иајбољи принос.

Ми не тражимо правду из хришћанских илн болећивих разлога, већ зато што неправда убија

41

Нова мерила вредности