Milton i Njegoš : ogledi o našim kulturnim dodirima sa Englezima

једним новим редом бића, испуни празнину коју су на небесима оставили пали анђели. Међутим, с про--

_гонством побуњених анђела борба бунтовних сила

с Богом није окончана. Милтонов спев се почиње описом буђења Сатане и његове војске у паклу, на девет дана по прогонству с неба, и разговорима онастављању борбе. Пошто се на небу већ раније“ знало о Божјој намери да створи нове светове, Сатана полази да пронађе те нове светове. Бог,. седећи на престолу, види Сатану где лети ка ново створеном свету, показује га Сину и претсказује његов успех у борби око човека, који је условљен природом ствари. (Он, међутим, не може спречити пад првог човека и смрт, јер је човек створен слободан, као што су и анђели, и од његове слободне воље зависи његова послушност или непослушност. Али непослушност и пад узајамно су условљени. Једино се човеку може узети као олакшица што. је био преваром наведен на гажење Божје заповести, те стога Бог обећава милост, ако се нађе неко ко би својом смрћу искупио Адамов грех и задовољио правду. Да човек, ипак, не би имао никаква извињења, Бог шаље арханђела Рафаела у рај,. да предочи човеку опасност која му прети од Сатане. Рафаел обавља своју мисију и том приликом упознаје Адама с небеским прологом паклу: на Адамову молбу анђео му описује побуну анђела; борбу на небу, пропаст Сатане и његове војске, и стварање овога света.

Ту тему о паду човеку и његовој судбини опева и Његош, с друге стране. М код њега наилазимо на оно што испуњује главни део спева Милтонова: опис неба, побуну анђела, борбу на небу, прогонство побуњених анђела у пакао и стварање земље за човека. Само што то све код њега има друго место. Изнад свега Његоша занима тајна тешке судбине човекове и кључеви њени. За разлику