Milton i Njegoš : ogledi o našim kulturnim dodirima sa Englezima

12

и Његош и Милтон дају нам описе дана и ноћи на небу. За обоје је небеска ноћ сутон, не прави мрак. По Милтону светлост и тама се смењују на небу излазећи из Горе Божје, на којој је престо Божји (МТ, 3). Кристални свод, који се код Милтона наднео над колесницама у којима Син Божји креће у бој, код Његоша се спушта нагло да одвоји дан од ноћи. Под кристалним сводом. песник гледа вечност како окруњена лети на крилима и време за њом како јури. На своду ноћи он гледа идеју вечитог стварања. Угледајући се на стваралачку идеју Божју у прозрачној белини небеске ноћи хиљаде Божјих духова стварају, али привиде од бића.

И Милтон и Његош подвлаче да је жеља за једнакошћу Сатане с Богом повод за побуну анђела: Код Милтона Бог предочава Сину да се против. њих диже непријатељ који себи жели подићи престо раван њихову. Гај сатански план претставља опасност по безбедност божанства и божанску власт. Бог саветује Сину да благовремено предузму одбранбене мере

..... ЈезЕ ипалуагез ме 1051

ТЕ5 ошг Моћ р]асе, ошг запс шагу, ошг 13)

Код Његоша је жеља за успостављањем једнакости исто тако руководна мисао планова које спрема Сатана, али је образложење свакако дубље. И код њега је реч о ' отмици престола и подели власти између Бога и Сатане, и о Сатаниној намери да уништи снагу која држи свет, и повргне свет у хаос, па да после заједнички с Богом ствара светове изнова (3,285—).

1)... да не бисмо како неочекивано изгубили овс наше високо место, наше светилиште, наш брег.