Moj život i rad
Филантропија као и све остало треба да буде продуктивна, и ја м'пслим да то она може бити.
Како је организована наша школа. Хтео сам се лично уверити да ли једна практична школа и једна болница, установе које се обично сматрају као нешто апсолутно добротворно, могу бити организоване тако да исплаћују саме себе и нашао сам да је то могућно. Не волим садашњу организацију занатскихшкола. Практична школа не треба да 'буде мешавина техничке и обичне школе, већ да послужи за то да шокаже деци како да постану произвођачи. Ако се та деца употребе на некорисне послове, као што је производња којекаквих предмета, који се по свршетку бацају у ђубре, немогуће је да их њихов посао заинтересује и да стекну знања за којима они с правом жуде. Шта више, та деца не производе ништа. Ако се не нађе добротвора да их помогну у томе, школе не могу да осигурају издржавање ђака. Међутим већина ове деце мора да зарађује своје издржавање. Према томе они морају да се лате првог посла који се укаже. Исто тако морају да прекину 3'чење онога посла који ће их у будуће издржавати и никада више неће наћи начина да науче један добар занат. Они ће дакле ући у живот са једном маном. Да би се отклониле ове тешкоће оскована је 1916. год. практична школа „Хенри Форд“. Још од еамот почетка, ми смо скренули пажњу на ова три главна правила; Најпре, да дете мора да остане дете ане да постане радник пре времена: затим, да теориска настава иде упоредо са техником; и најзад да треба вежбати дете на предметима који су одре-
142