Moj život i rad

Материал је пренесен вагончићима или реморкерима које терају голи оквири Фордових кола. Ови су довољно покретни и брзи да могу по потреби проћи свуда. Ни један радник нема ништа да преноси и да диже. Почели смо тиме што смо цео склоп једног аутомобила вршили у једној јединој радионици. Затим, кад смо сами отпочели правити делове, поделисмо фабрикацију на секције и дадосмо свакој секцији да ради само један део. У садашњој организацији, свака фабрика прави само једандео или склапа један раздео:мотор, задњи мост, и т. д. Свака секција је дакле по себи једна мадд, фабрика.' Делови стижу у стању сировине или сировог метала, пролазе кроз низ машина и ковачница и напуштају секцију кад буду свршени. : Кад сам почео поделу рада,' далеко сам био од тога да слутим до кога крајњег степена се та подела може терати. Ускоро смо приметили нешто друго; да није нипошто потребно све делове правити у истој фабрици, Кад смо почели фабриковати делове, усвојили смо као принцип да ваља све делове да израђујемо у истој фабрици. Прешли смо тај период. Ако будемо још градили велике фабрике, то ћемо радити просто за то што сваки део треба произвести у великим количинама, Тако смо се, дакле, данас вратили на полазну тачку, с тим изузетком што место да купујемо готове делове, ове сами фабрикујемо у нашим ковачницама. Ове фабрике су одвојене једна од других и нема ни потребе да буду заједно. Ова еволуцијаје од најважнијих последица, јер, као што ћу показати у идућој глави, она доказује, да индустрија нема потребе да буде сконцентрисана. Према томе, радници немају потребе подносити мно-

61