Moj život i rad

64

толико ствари које треба научити, да увек иде храбро напред и не сматра за одвећ велике услуге које чини. Гледати увек испред себе, без престанка мислити на _нове покушаје, такво држање ствара душевно расположење у коме је све могућно. Добра експериментална метода, добро техничко васпитање имају за д}окност да прошире интелигенцију и да сведу број немогућности. Нажалост, то се ретко дешава. У већини случајева, техничко образовање и оно што се зове експериментисање у ствари саопштавају раније неуспеле покушаје. Ако један човек издајући се за специалиста, изјави да је неку ствар немогуће извести, одмах се појави читава хорда пратилаца који у хору понављају: „Немогуће, немогз^ће! 11 Узмите за пример ливење. Ливење је од увек било прилика за расипање материала, и то је посао који се обавља од памтивека, те је претрпан традицијама које прогресу истављају највеће препреке. Сећам се следеће изјаве једног човека који је важио као мајстор у том послу. Рекао је, пре но што смо начинили наше огледе: „Сваки који тврди да за шест месеца може пронаћи средство да смањи трошкове око ливења самим тим признаје да је неозбиљан." Наша лнвница је много личила на остале ливнице. Кад смо лили наше прве цилиндре, 1910. године, све се у радионици радило руком. На све стране видели сте лопате и колица. Ливци и обични радници су билн пола и пола. Данас имамо од прилике 19 од сто ливаца. Осталих 85 од сто су радници, или, ако хоћемо да ближе одредимо њихов положај, радници који су се специализовали у једној јединој операцији. Ову операцију може научити за два дана најглупљи човек. Ливење се врши искључиво помоћу машине. Сваки