Narodna milicija

ми смо изучавали и куре за опште образовање, почевши од руских класика — из лепе књижевности, историчара, критичара, — једном речју, целокупну мудрост из књига. Ми смо, с једне стране, радили у фабрици, а о друге стране — свестрано се развијали у области књижевности, науке итд.

Ја, сматрам да ако, рецимо, испуњавање комсомолеких обавеза у нашим школама буде сметало изучавању математике, — ја намерно велим математике, пошто је она предмет који се најоштрије издваја од политграмоте, — ако се наша политграмота буде изучавала уместо ње, уместо природних наука, опда, по мом мишљењу, ми поступамо погрешно. Тада ће комсомолад, који је прочитао неколико књига из политграмоте, бити само наизглед развијен човек. Он ће у разговору имати неко мишљење по сваком питању, наизглед ће бити образован човек, имаће спољашњу углађеност, али да је то развијен, образован човек, то се не би могло рећи. Кад се сретнете с таквим другом, он на први поглед оставља врло добар утисак. Али поразговарајте с њим неколико часова. и видећете да је његова, политичка писменост без икаквог темеља, да нема оног знања, природних наука што их има човек који је завршио непотпуну или потпуну средњу школу. И зато ја мислим да комсомолска, организација мора помагати да се од омладине формирају људи који ће знати не само политграмоту; потребно је да се политичка писменост ослања на оне гране друштвеног образовања, науке, које треба да има сваки више мање развијен човек, да тај развитак, наука, не би били запостављени.«

Дакле, са изучавањем марксизма-лењинизма упоредо мора ићи и стицање општих знања и културе.

Али са општим образовањем не исцрпљује се васпитни рад у Народној милицији, оно претставља само један његов део, са, њиме је нераздвојно повезано и стручно усавршавање. Социјализам пред сваког свог члана поставља да буде мајстор — специјалиста у послу који обавља. Основни задатак сваког комунисте и омладинца је да савршено овлада својом струком. Према томе и припадници Народне милиције морају постати мајстори у чувању народне и личне имовине, правног реда и поретка, морају бити страх и трепет за све непријатеље народа, а да би то постали морају одлично познавати све службене прописе и стручне предмете. Значајну улогу у остварењу овога, задатка — стручног образовања припадника НМ, поред наших школа и курсева, имају часови стручне наставе. Одговорност за немар и пропусте по овом сектору рада углавном пада на, шефове управа и командире станица, зато се поменути другови према стручном образовању морају односити као према сталном и врло важном задатку. Динамика свакидашњице и многобројни и разноврени задаци који су скопчани са службом у Народној милицији не смеју бити разлог да се занемарује и прекида рад на стручном образовању. Овај рад као што је речено мора бити сталан и непрекидан, а никако кампањеки. Као за време Ослободилачке борбе сваки слободан час, сваки тренутак треба, користити.

Поред општег и стручног образовања, трећи сектор васпитног рада и то најважнији, јесте рад на идеолошко-политичком уздизању и васпитању. Наша народна држава сваким даном све више и више улази у социјализам. Дешавају се дубоке револуционарне промене, које из темеља мењају све оно што потиче из старог капиталистичког поретка. А све те промене добијају нову, социјалистичку форму и садржину. Путем правних прописа те се промене регулишу и на тај начин истовремено добијају и своју законску снагу и основу. Међутим, да би се сачувале тековине Народноослободилачке борбе, није довољно познавати само законе и законске прописе (упознати се са њима и проучитл, то је садржина и предмет стручног образовања), него је потребно да би се исти правилно схватили,

ТА ~~~

темељно проучити целокупну нашу стварност. А нашу револуционарну стварност правилно ехватити значи пре свега детаљно се упознати са принципима марксизма-лењинизма. Без познавања марксизма-лењинизма немогуће је правилно и суштинески ехватити и сва остала питања наше стварности. Да ли је могуће правилно ехватити решење националног питања код нас, ако се не познаје марксистичко-лењинистичко учење о националном питању% Да ли је могуће правилно схватити све маневре империјалиста, ако се не разуме марксистичко-лењинистичко учење о империјализмуз Наравно, да без темељног познавања учења Маркса, Енгелса, Лењина и 'Стаљина немогуће је правилно схватити све то, као и ма које друго питање данашње стварности. Можда ће неки рећи »да је то за њих тешко и да они то не могу да савладају«. Такво гледање супротно је свему ономе што је наша пракса доказала током Ослободилачке борбе, као и у периоду изградње социјализма. Пракса наше народне и других народних револуција показала, је да се знање стиче упорним радом. И јер »истина, њој недостаје знања, али знање је ствар која се стиче. Данас га нема, сутра ће га имати. Зато се задатак састоји у томе учити и још једанпут — учити.« (Стаљин — О омладини).

Ако наши другови буду правилно схватили значај изучавања марксизма-лењинизма и ако сваки појединачно буде увидео да његово образовање и васпитање као целина, не може бити потпуно без темељног познавања маркесизма-лењинизма, тада ће бити учињен велики корак напред у свестраном васпитању и образовању припадника НМ. При овоме треба имати у виду, да знање није нешто урођено или производ неке нарочите природне обдарености, како то обично проповедају буржоаски теоретичари, него да је знање »ствар која се стиче« — како каже Стаљин. Довољно је да се дневно савлађује само неколико страница, што би кад се скупи током године претстављало књигу од хиљаду и више страница, а то би био велики успех.

Иначе при изучавању марксивма-лењинизма, било да се учи индивидуално или колективно по семинарима и кружоцима, погрешно је оријентисати се само на књишко учеље разних дефиниција и цитата. Марксизам-лењинизам не може се изучавати нити разумети ако се издвоји сам за себе, ако се одвоји од живота. СО друге стране ни данашња стварност не би се могла правилно ехватити и разумети, ако се анализа политичких, економских и друштвених промена не би заснивала на богатој теорији марксизма-лењинивма с којом располажемо. Погледај мо стварност у нашој земљи. Све што се више улази у социјализам, тим се више заоштрава и класна супротност. Разни ивданци бивше капиталистичке класе, било да, се ради о онима у граду или на селу, који су онемогућени да на легалан начин пљачкају и гомилају богатства, издвајају се на једној страни као обични шпекуланти и лупежи, а на другој претстављају прикривене непријатеље који се увлаче у наш привредни и државни апарат одакле покушавају да онемогућују изградњу социјализма. У оваквим случајевима не тражи се од нас само оданост и пожртвовност на послу. Можемо ми ма колико сагоревати на њему, али ако не будемо знали тактику ових непријатеља они ће нас ометати и наносити нам штету. Међутим марксизам-лењинизам баш нас учи томе, преко њега упознајемо непријатеља, његову тактику и циљеве. Отула наша снага, биће утолико већа, уколико се будемо солидније наоружали знањем марксизма-лењинизма, јер »да би се ишло у корак са нашим бурним животом, није довољно само сагоревати на раду. Снага бољшевичке партије је у томе што је она наоружана учењем Маркса, Енгелса, Лењина, и Стаљина и што до савршенства, влада тим оружјем.« (Калињин).

Дакле, стручно, опште и ијгеолошко-политичко образовање и васпитање претстављају неде.љиву целину, они иду упоредо и једно без другога се не може замислити.