Narodno blagostanje
Страна 540 НАРОДНО
дукте; пре свега дрво, даске, прагове, крзна и вуну. Ово вратоломно подузеће је стална установа, организована први пут пре 10 година од совјетске трговачке агенције у Лондону, у којој је први пут узело учешће само 5 бродова. Трговачки кругови се нису усудили на авантуру, јер су очекивали сигуран неуспех.Међутим је привредна криза од године до године расла. Једно по једно тржиште се затварало, и за енглеске продукте се налазило све мање дебушеа тако, да су трговци постали приправни и на већи ризико само да нађу нова тржишта својој роби.
С једне стране то, а с друге стране советско фаворизи, рање експедиције у Сибирији, и факат да је свака од њих до сада сретно прошла, чини, да је све већи интерес и учешће у енглеским привредним круговима. Подузеће је постало стално, а флота је нарасла на 50 бродова ове године са укупном тенажом од 200.000 тона. Ово је јединствен случај у међународној трговини, јер начин трговања је у овом случају исти као и у доба кад новац није постајао и када је у трговини важила само трампа т. ј. мењање робе за робу.
— Нове методе мађарског извоза дувана. На распис конкурса мађарског министарства финансија за десетгодишњу концесију на извоз мађарског сувишног дувана стигле су две оферте: једна заједничка Мађарске опће кредитне банке, Британско-мађарске банке и бриселске дуванске фирме Ван Лер и Хартог и друга од Батавске Табак-компаније Н. 3. из Амстердама. Будући да се мађарски еснаф за дуванску производњу, коме су понуде поднесене на расматрање, изјаснио за примање холандске понуде, започело је министарство финансија преговоре са овим друштвом.
Ради се у првом реду око преузимања залиха сировог дувана у износу од 1500 вагона и годишњег вишка — 1000 до 1400 вагона — у току следећих 10 година. (У прошлој години износио је мађарски извоз сировог дувада 1364 вагона у вредности од 17,93 мил. пенга, 179,3 мил. ДИнН.). У распису је, међу другим погодбама, стављено и давање дугорочног зајма у сврху повећања дуванске производње. „Батавска“ се изјавила споразумном да откупи залихе као и годишњи вишак до 1500 вагона уз утврђену цену, која би била нешто нижа, него цена постигнута прошле године. Компанија би преузела на себе за продају иноземству и вишак у прерађевинама мађарске дуванске режије, те би због бољег пословања она установила властито а. д. у Будимпешти. Као кауцију друштво нуди два милиона пенга у готовом на 10 година без камата и банковну гарантију на 7 милиона пенга.
Садиоцима дувана би дало десетгодишњи зајам у висини од 800 пенга (18000 динара) на свако катастрално
јутро уз 6.15% (простор, на којем се дуван сади износи |
20.000 катастралних јутара). Друштво захтева зато, да мабарска дуванска режија своје потребе у прекоморском сировом дувану покрива од њега. Преговори стоје пред закључењем. РАЗНО
— Странци на Јадрану. Овогодишња посета нашег горњег Јадрана је живља него ранијих година. Примећује се мања посета Немаца и Аустријанаца него лањске године, али се зато повећао број Чехословака, Пољака и Мађара. Слабија је посета скупљих а боља јевтинијих купалишта.
— Број стечајева износио је у јулу 38 према 96 у јулу прошле године; од почетка ове године регистирано је 443 стечајева према 700 у прошлој години.
— Najveću platu u Ujedinjenim Državama prima predsednik Bethlehem Steel Corporation (vitlejemske korporacije čelika), koja sa biblijskim Vitlejemom nema ništa zajedničkog), HRugen C. Gras, čija ukupna primanja od njegove farme za 1929. god. iznose 1,623.753 dolara, dakle 90,118.191.5 din. Njegova
БЛАГОСТАЊЕ _________Бр. МА
fiksna plata iznosi uistinu samo 12.500 dolara, a sve ostalo su tantijeme, koje se ravnaju prema visini čistog dobitka društva.
— У Америци је објављена интересантна статистика, из које се види да приходи државни од пореза на дуван износе толико, колико је потребно да се исплате сви трошкови око одржавања американске војске. У 1929. год. износили су издаци на војску 412 мил. долара, док су приходи од пореза на дуван износили 434,444.543 долара. За споменути је, да само порез на цигарете доноси држави приход од 342 мил. долара (18981 мил. динара).
— Пред. Хувер је изјавио на конференцији са гувернерима од суше пострадалих покрајина, да ће се најпре испитати стање сваке пострадале области појединце пре него се започне са израђивањем програма за помоћ. Гувернер ће организовати месне одборе, чија ће дужност бити да покупе податке о стању својих опћина и да поднесу реферат у Вашингтону. Њихов рад може трајати највише десет дана.
— У Гросдубрау, једној малој општини код Бауцена у Немачкој, која у свему броји 1350 глава, две трећине становника су без посла. Овај велики број беспослених последица је затварања двају рудника, у којима су скоро сви становници овог места били запослени.
—_Цензус уред из Вашингтона објавио је број беспослених у Њу-Јорку, на темељу прољетног бројања, који износи 234.000 а то одговора 3,4% читавог становништва.
— Задруга државних службеника за подизање станова, на својој ванредној скупштини, примила је уговор закључен са предузећем Хуго А. Кун и Комп. из Београда о подизању 299 кућа на Вождовцу, до 1. маја 1982 г.
— Гувернер Француске банке, Емил Моро, одликован је великим крстом Легије части. Г. Емил Моро био је постављен од Кајо-а за Гувернера Француске банке, и он је, поред Поенкареа, главни творац стабилизације франка. | Поред тога г. Моро је заступао Француску при стварању Јунговог плана о репарацијама и банци за међународне обрачуне.
— Стање светске трговинске морнарице. Према „зтанз!", од 30. јуна 1929. од 30. јуна 1930. светска тонажа парних бродова порастала је за 148.000 тона, док је бродова са мотором порасла за 1.468.000 тона тонажа једрилица; је за то време опала. У свему тонажа трг. морнарице у свету повеБала се за 1,533.300: тона, док је то повећање годину дана раније било 1,119.650 тона. Највише је изградила трг. морнарица Норвешке, и то 443.800 тона. Иза ње следе ове државе: Енглеска и Ирска са 272.000 тона, Француска са ! 152.000 тона, Холандија са 147.250 тона Сјед. Државе Амер. ' су, напротив томе снизиле своју трг. мор. за 436.200 тона.
Ако успоредимо тонажу светске тргов. морнарице од пре рата (која је сачињавала у јуну 1914. год. 45:404.000 тоне), са стањем које је било 30. јуна 1930. (светска тонажа је тада износила 68.024.000 тоне) видимо да је тонажа данашње светске трг. морнарице већа за скоро 50% од пред ратног стања. Највише су изградиле Сј. Држ. Америке, на које од 22 и по милиона тона, колико се свега у свету изградило од 1914 до 1930 г. отпада 8,6 милиона. Иза ње долази Јапан са 2,6, Италија са 1,8, Норвешка 1,7, Холаднија 1,6, Француска 1,5, Енглеска 1,4 и Колоније Енглеске са 11 милиона тона. Само је код Немачке данашња тонажа трг. морнарице мања од предратне и то за 936.000 тона. Док су Енглеска и Ирска држале у свом поседу 1914. г. 41,6% свеколике тонаже трг. морнарице, дотле је њихов удео у тој, г. 1930. спао на 29,9%.
— Штрајк радника у Сев. Француској се није ништа смањио, као што су то тврдиле неке новине. Ретки случајеви, да су радници преузели посао, односи се само на иноземне раднике или на фабрике, које су на своју руку испуниле захтеве радника. |