Narodno blagostanje
Страна 540.
— Чехословачки виноградари затражили су од владе да заведе концесионирани увоз грожђа, јер ће домаћа производња бити ове године врло богата.
—" Овогодишња немачка жетва износи: ражи 7,2 мил.
год.), јечма 3,1 (1,9 пр. год.) и зоби 6,6 (5,7 пр. год.).
· — Американска федерална пољопривредна дирекција препоручила је савезним државама да униште 5, овогодишње. жетве. памука, што би износило укупно соко 4 мил. бала, Као противуслугу“ обећава она да Не своје огромне резерве памука, које има на складиштима уздржати још годину дана од тржишта. Од 12 држава-продуцената памука већи део. је одговорио неодређено, а 4 су пристале на предлог. :
У американској се јавности предлог разно дискутује, „Један део штампе указује на критично стање на тржишту
Бвамука и шшенице и позива владу да не „оклева са ефика- |
снијим мерама за помоћ пољопривредницима, којима прети већ почетком зиме опасност глади. У пољопривредним крајевима већ сада ври и народ губи поверење у унутарњу политику Хуверове владе. 5
ИНДУСТРИЈА
НАРОДНО БЛАГОСТАЊЕ
"Бр. 34
— Берлинер Феркерсгезелшафт који држи у рукама · цео берлински трамвајски, аутобуски и подземно-желез-
| нички саобраћај настоји да подземну железницу, која је
врло скупо коштала, утрапи берлинској општини. За из-_ тона (прошле год. 7,7 мил.) пшенице 4,5 мил. (према 3,7 пр. градњу свих линија утрошен је у свему (заједно са отку-.
пом земљишта и непокретности) 836 милиона марака (11,3 милијарди дин.) и уз каматњак од просечно 7% годишња камата износи 58,5 милиона (790 мил. дин.). Да би успело "да у краћем времену изврши амортизацију, друштво је ударило врло високе возне цене тако, да је публика почела у већој мери да употребљава трамвај и аутобус. Њихове возне цене су сада јако поскупљене, да би се тако публика натерала на вожњу подземном железницом, која је сада ипак јефтинија.
За износ утрошен у изградњу једне линије од 2 км. могло се купити 900 једноспратних великих аутобуса, чија је до-
нију као трамвај и железница.
uspe ZOLL- UNION um
— Новосадски Савез индустријалаца упутио је прет-. ставку влади, тражећи извесне одредбе, како би се побољ- ' шало стање производње алкохолног сирћета. Међ осталим се тражи, да се за десет година забрани свако оснивање нсвих фабрика ; да се за то време постојећим фабрикама не | дозволи повишење досадашњег контингента, који се има утвр- ' дити нарочитом ревизијом и т. д. | |
— Изванредна скупштина чехословачке фабрике ци- | пела.Будиховски и Синови а. д. решила је да се фузионише са фабриком Бата а. д. Замена акција се врши 5:2. За прошлу“ годину. фабрика Будиховски исказује добит од 70.000 кр. (118.000 дин.).
— Немачки Савез произвођача угља осврнуо се у свом извештају за 1930. год. и на положај целокупне светске угљене индустрије, који је веома тежак. Док је на једној страни производња повећана до највишег степена, дотле је на другој страни потрошња знатно пала. Милиони тона угља леже на гомилана а стотине хиљада радника остало је без посла. Светска производња је била у кулминацији 1929. кад је износила 1321 милион тона т. |. за 121 милион више но 1930. год. Данас је још више смањена. Али је успркос свему неупоредиво већа од потрошње. Године 1913. била је производња за 15 мил. тона мања но прошле године. У Европи је пала за 600 мил. тона или 6,1%, у Америци за 550 мил. или 12,7% (као и 1922. год.). У Европи-је пад производње врло неравномерно. расподељен. Док је у Енглеској, Пољској, Немачкој и Чехословачкој производња врло знатно опала, Француска,. Холандија, Белгија и Русија су успеле чак да је повећају. |
— Белгиска потрошња угља је за 1 мил. тона већа но! производња. Резерве износе 3 мил, тона, чему је узрок инострана конкуренција, коју Белгија хоће да смањи заводећи контингенте. Ових дана се воде преговори са Немачком у том циљу..
— У Панчеву је почетком овог месеца отпочела рад фабрика за израду сијалица „Тесла“,
САОБРАЋАЈ
· — За олакшање саобраћаја морским путем са Црно Гором, одредило је Министарство саобраћаја, да се одмах приступи радовима на чишћењу ушћа реке Бојане, како би морски бродови могли да долазе до Скадарског језера. Даље је предвиђено и багеровање других пристаништа дуж црногорског Приморја, у првом реду у Будви. 0
WLEJNE ENTENIE
Wirtschatt und Politik Oesterreichs, der Nachtoldestaaten, Deutschlands, ihre gegenseitige Abhangigkeit und ihre Zusammenhande mit der \Weltwirtschaft und Weltpolitik informieren Sie . sich griindlich, umfassend, zuverlassig in der inhaltsreichsten wirtschafispolitischen Zeitschrilt dieser Gebiete, im
VOLKS
Негаџзбеђег МАТТНЕК FEDERN — WIEN IX.
Standige Mitarbeiter in: Amsterdam, Berlin, Budapest, Bucarest, Moskau, Prag, Warschau, Zagreb.
Berufen Sie sich аш! diese Anzeige und Sie erhalten kostenlos Probenummern,
An den Verlag „Der Oesterr. Volkswirt", Wien IX., Porzellangasse Nr. 27.
Јећ will Аг ВЈан Кеппепјегпеп, Зепдеп Зе пиг Козгепјов Ргобепипшттекп.
" — Париска „Матен“ објављује један део плана за ре-
организацију француских железница. Биће укинут велики број мањих станица, а целе железничке гарнитуре за путнички или теретни промет саобраћаја само између великих центара. Саобраћај на мале раздаљине вршиће се железничким аутобусима и аутомобилима на шинама. Покушај учињен са овима пре кратког времена успео је сјајно. Оваква преносна сретства не требају велику погонску снагу, а: могу возити и по путевима, i |
Трошкови грађења подземне железнице су огромни.
бра особина да нису везани за једну сталну саобраћајну ли-
“