Narodno blagostanje

18. новембар 1939.

Iz uređništva

НАРОДНО БЛАГОСТАЊЕ ·

· Страна 723

бакор пасбјејтоз апела ега у е ХК ратоуве 1 База роггтера о љсљу а кезљенја

Prenošenje poslova iz kompetencije državne vlasti na banovinsku vlast u Hrvatskoj vrši se brzinom koju nismo očekivali. ! da je veća brzina ne bi imalo šta da joj se prigovori, naprotiv, potrebno |e да зе 510 pre ukloni poremećaj u iunkcionisanju državnog aparafa. koji prouzrokuje prenošenje i da se banovinska vlast pojavi što pre upoipunjena. Brzo ili sporo prenošenje kompetencija, najgore je ako ono izazove sporove između banovinske i državne vlasti. Po slovu Uredbe o Banovini Hrvatskoj izgleda da nema mogućnosti da se ti sporovi izlesu. U nadležnost banovinske vlasti došli si poslovi: poljoprivrede, trgovine, ·industrije, Šuma, rudnika, građevina, socijalne politike i narodnog zdravlja, fizičkog vaspitanja, pravde, prosvete i unutrašnje uprave, i svi poslovi koji su spadali u kompetenciju banovine. Odnosna ministarstva freba prema tome da ograniče nadležnost na područje izvan Banovine Нгvafske. Ta bi podela bila vrlo prosta kad ne bi bilo po= trebno da se iz svakog ovog ministarstva ne izdvoje izvesni poslovi, koji će ostati i dalje u kompetenciji državne vlasti i na području Banovine Hrvatske. Ti poslovi navedeni su pojedinačno u članu 2 Uredbe u 12 tačaka.

Međutim, iako |e podela nadležnosti predviđena ovako precizno, kod prenošenja nadležnosti dolazi do spora. Prvi je iskrsnuo kod obrazovanja Direkcije za ishranu. Ova Direkcija obrazovana |e u okviru Ministarstva poljoprivrede. Po izvesnim zadacima koje je dobila ona bi mogla isto tako da bude obrazovana i u nekom drugom ministarstvu. Ali bez obzira na to, samim faktom što je u ministarstvu poljoprivrede, ona ne može da proširi svoju delatnost na područie Banovine Hrvatske. A to |e opet dovolino da se unapred kaže da ne može ostati takva sve kad ne bi naišla ni na kakvu drugu zapreku u svom radu. Nekoliko dana po donošen|u Uredbe o osnivanju Direkcije došao je glas iz Zagreba da će Banovina Hivafska sama da se brine za rezerve hrane i za svoje pasivne krajeve.

Poznato nam je da je Direkcija za ishranu imala i druge teškoće u svom nastojanju i da se ona s njima bori i sada ne prelazeći još nikako na delo. Ali da se pravnički rezonovalo mogao se izbeći mali spor, jer je propis u pogledu kompetencije lasan. To još ne znači da bi ideia o Direkciji, ukoliko je imala osnova, morala biti odbačena. Ne to, nego bi se kod donošenja Uredbe kretali na realnom terenu. Ne bi bio donošen plan rezervi hrane za celu zemlju za čije bi obrazovanje dr-

žava dala kredite, kad Banovina Hrvatska neće ni tih

rezervi niti bi priznala deo troškova koji bi otud nastali. Udovoljeno |e zahtevu banovinske vlasti da ona bude kompetenina za poslove Direkcije za ishranu. Time je izbegnut spotf, ali samo s formalne strane. Ostaje još uvek pitanje nije li državna vlast pozvana za obrazovanje rezervi, ukoliko ih je potrebno državi zbog narodne odbrane. Ostala je podloga na kojoj spor može opet da izbije, a takvih ima dosta u državi saveznog tipa, utoliko više ukoliko ie ona mlađa.

Imamo i drugi slučaj. Ministarstvo polioprivrede najavilo je novo razduženje selj|aka. Nezavisno od toga šta ono misli da učini, Banovina Hrvatska izvela je raz-

duženje seljaka zabranjujući izvršenje seljačkog poseda ispod izvesnog minimuma i za dugove koji su ranije nastali. Retroaktivnost ovog propisa ustvari pretstavlja razduženje, koje je za područje Banovine Hrvatske. izvrišeno povrh dosadašnjih razduženja putem zakona.

Za Uredbu o suzbijanju skupoće i nesavesne spekulacije. bilo je od prvog momenta jasno da će joj Banovina Hrvatska osporiti važenje na svom području. Ban je uputio sudovima cirkular u kome ih upozorava da Uredba ne važi za područje Banovine Hrvatske. ЈИ su izvesni sudovi smatrali da treba da postupaju po Uredbi ili je vlada htela da se Uredba primeni. i u Hrvatskoj. Mi imamo. jedinstveno privredno. područje, a Uredba o skupoći i kad bi bila najbolja, može da uspe samo ako se primenjuje na čitavoj državnoj teritoriji |edinstveno. Obzirom na izvesne propise naše Uredbe o o tom ne može biti sumnje.. Naprimer, po. Uredbi kažnjivo |e svako gomilanje robe, da bi še tako ograničila ponuda i prouzrokovao skok cena. Spekulanti koji imaju nameri da to izvedu mogu da zalihe drže na području Banovine Hrvatske, i da raspolažu njima kad dođe momenat.

Može biti da je banski cirkular izdan i zbog toga što banska vlast nije našla razloga da prihvati jednu Uredbu koja ima tako mnogo nedostataka. Ali ako ona bude htela da na drugi način suzbije skupoću,. nego što to čini na ostalom području države, biće Ostvarenje te Uredbe otežano u Banovini Hrvatskoj dok god jedna radnja ovde bude dopuštena a tamo kažnjiva. Ima, dakle, slučajeva u kojima državna i banovinska vlast ne mogu imati interesa da podelu nadležnosti shvate kao put koji ih udaljuje, nego da nađu neki kompromis i da jedna od njih prihvati propise koji važe i na teritoriji druge. Ali dotle dok se radi o suverenim vlastima ne može ni jedna ni druga ostati slepa za tu činjenicu i donositi zakonske propise kao da ih niko ne može osporiti. |

Vlada |e imala dakle, inicijativu u nekoliko slučaieva gde može da nastane spor oko kompetencije. Banska vlast sa svoje sfrane isto tako, Po tačci 7 čl. 2 Uredbe o Banovini Hrvatskoj Ministarstvo trgovine ie kompefentno po pitanju spoline trgovine, kao i trgovine između banovine i ostalih delova države, да 51 se tako očuvalo jedinstvo carinskog i trgovinskog. područja. Banska vlast osniva ipak „Ured za vanijsku trgovinu za područje Banovine Hrvatske”. Već ranije osnovan је zavod za unapređenje vahjske trgovine, kao što već postoji takav zavod u Beograđu pri Ministarstvu trgovine i industrije. Može da bude sporno je li banska vlast mogla da osniva ovaj zavod. Zavisi od toga kako će se shvatiti njegova uloga u izvozu uOpšte. Banovina može da smatra da joj je potreban da bi preko Ministarstva trgovine mogla da učini što više za izvoz sa svog područja. Ako tu još može da bude sumnje, u shičaju „Ureda za vanjsku trgovinu” пе može. |er po Uredbi o banovini Hrvatskoj ovo. je stvar državne vlasti.

Kod prekoračenja nadležnosti od strane бапоvinske vlasti deluje neodoljivo politički momenat. Ba-