Naš narodni život

зуба и тако даље, па до данашњих шминкања, маникирања, брилијантних игала и прстења огромна је скала. На њој су врло различити и многобројни ступњеви људскога напредовања у погледу одела и накита. Због тога се слободно може рећи да се и са гледишта одела и накита може посматрати свака друштвена заједница. Другим речима, може се рећи да су одело и накит део материјалне културе сваке људске заједнице и да је њихов развитак део њенога културнога развитка. Према томе одело и накит нашега народа су део наше културе, а њихов развитак део нашега културнога развнтка. Какво ће одело и накит имати која људска заједница било би најприродније да завнси од природе земљишта на коме живи и од онога што то земљиште може дати. Човек се међутим не ограничава само на оно што му може дати његова непосредна околина, већ се кроз сва времена трудио да набави себи материјал за одело и накит и из далекнх, често врло далеких, крајева. За то имамо пуно примера и у нашем народу. Ћитајка, американ, варзило, млетачка свила, лнписке мараме, фесови самим својим именом показују откуда су све дошли у наш народ. Сем тога ни у погледу справљања одела и накита човек се не ограничава само на искуство до кога су дошли његовн претци у својој средини, већ преноси и прима н искуства са сваке стране, најобичније са оних страна и нз оних крајева који су му најближи. Одело и накит »а ла турка« и »а ла франка«, како се то у неким нашим крајевима каже за турско и средњеевропско одело, најлепше илуструју порекло справљања неких одела и накита у нашем народу. На тај начнн у оделу и накиту једне друштвене заједнице може се вндети и њена култура, до које је дошла сопственим искуством, и туђа, до које је дошла позајмицом од других људских заједница. И у нашем народу сем наших аљетака и украса са чисто нашнм именнма (опанак, обојак, појас, назувица, рукавица, прстен)

72

НАШ НАРОДНИ ЖИВОТ