Naša književnost

150

потреса оптимизам грађанског света, нужно наводи на сумњу у вечито важење постојећег стања, чак и ако писац не даје сам непосредно решење, па чак и ако, у даном случају, и не заузима видно став... (Ф. Енгелс, Писмо Мини Каутски од 26 новембра 1885).“

Први део зборника, Порекло и развитак уметности, садржи следеће проблеме: Начин производње материјалног живота одређује друштвени, политички и интелектуални процес живота, Друштвено биће одређује свест, Идеологија владајуће класе, Против вулгаризације марксизма, Свесна производња и стварања по законима лепоте, Улога рада при пореклу уметности, Развитак осећања лепоте, Несразмер између развитка материјалне и уметничке производње, Велики век немачке књижевности — кукавни век немачке беде, О позајмљивању старих форми. Други део, Умелност у капиталистичком друштву, третира следеће: Подела рада и друштвена свест, Мануфактура раставља духовни од материјалног рада, Капиталистичка производња је непријатељска према уметности и поезији, Изопачавајућа сила новца, Успон буржоаске владавине и настанак светске литературе. "Трећи део, Проблем реализма у уметности, обрађен је опширније, у низу савршених конкретних анализа књижевних дела у фрагментима и чланцима О верном приказивању лица и догађаја, Верно одра-

жавање типичних карактера у ТИПИЧНИМ

условима, Тенденција и индивидуализирање у реалистичком уметничком делу, (О истинитости у уметничком делу (Апстракција и конкретност, Један пример изнаказивања од стране спекулативне књижевне критике, Господин Селига говори о игри, О лажно-морализаторском идеализирању типова, Анализа једног књижевног лика, Цветна Марија, Откриће једног позитивног типа грађанске романтике, Откривена тајна „становишта“), Проблеми _ револуционарне трагедије („Шекспиризирати“ или „шиазеризирати“, О реалистичком приказивању великих историјских догађаја), Друштвени и историјски корени једног књижевног

полета, Социјалистички хуманизам, У-

Наша књижевност

кидање приватне својине и духовни развитак човечанства.

Најопширнији је четврти део зборника, Прилози историји књижевности, који садржи следеће фрагменте: Ропство и античка култура, Одражавање друштвене формације у старој грчкој уметности, Облици породице и њихов одраз у књижевности, Епоха ренесансе, О Дантеу, О провансалској поезији, О „грубијанској“ књижевности, „Рамоов синовац“ од Дидроа, Гете, Платен, Александер Јунг, и „Млада Немачка“, [0] „Младој Немачкој“, Малограђанска романтика, О Хајнеу, Георг Верт, О револуционарној народној поезији прсшлости, О Карлајловом „генију“, Шели и Бајрон, О енглеским реалистима, Вик: тор Иго и Прудон као историчари државног удара од 2 децембра, О Шатобријану, О Балзаку, О руским демократским писцима, О руском језику, Рихард Вагнер у односу на прошлост и на музику будућности.

Додатак, Властита критика над младалачком поезијом и сећања на Маркса, су документи о духовном и интелектуалном развитку, 0 човеку и мислиоцу Марксу, поред Марксовог написа о његовим књижевним првенцима и Енгелсовог о његовим младалачким књижевним покушајима. Те документе, та незаборавна сведочанства пишу Пол Лафарг, Вилхелм Липкнехт и Елеонора Марке.

Зборник садржи и опширан и прегледан регистар имена.

(Објављивање овог за нас ретко значајног дела омогућује и ширим круговима читалаца да схвате основну проблематику заиста научне естетике, да се упознају са најбитнијим принципима на којим се изграђује научна теорија и историја уметности и књижевности. За наше уметнике и књижевне ствараоце као и за наше критичаре и теоретичаре уметности и књижевности она претставља најмоћније 0ружје у борби за правилну, научну, стваралачку интерпретацију места, функције и значаја уметности и књижевности у процесу друштвеног развитка. Истовремено, својом појавом, зборник великих оснивача научног социјализма још једном истиче задатке наших