Naša književnost

ПОГЛЕД НА ПАРИСКА ПОЗОРИШТА |

Развојна линија француске позоришне уметности везана је за процес развитка француског друштва. Значајно место на њој заузимају Молијер, утицај енциклопедиста, просветитеља ХМШ века, „специјално Волтера и Дидроа, Бомарше као гласник буржоаске револуције на позорници, реализам Балзака и борба напредних демократских писаца да се реализам извојује у драмској и глумачко 1 _ уметности, да позориште буде народно. Но на тој развојној ливији весма су јаке антиреалисличке тенденције које су имале за циљ глорификацију, моћи капитализма, а потом биле одраз криза кспиталистичког друштва, бежећи од проблема стварности у волвиљ, у површне и лаке забавне дивертисмане или у мутне,и ефемерне експерименте симболизма. |

На тој развојној линији стајала је Француска Комедија, баштиник и чувар традиција. Но њена улога састојала се највише у томе да очува позориште од утицаја напредних демократских регволуционарних идеја, да отстрани из свога репертоара дела критичког реализма и да се сва посвети скрупулозном чувању традиција када се тиче репертоара класике као што су дела Корнеја, Расина, Молијера, а да отвори врата оној савременој драмској литератури која критички неће улазити у, стварност владајуће друштвене класе. Тај став се такође одражавао и на режиској и на глумачкој интерпретацији како савремених, тако и класичних драмских дела. Француска Комедија се сматрала као музеј позоришне уметности у Француској. Кроз њу су прошла велика имена из историје глумачке уметности. Поменимо из ближе прошлости Коклена Старијег, Сару Бернар, Муни-Силија. Израђен је стил глуме, типичан за ову позоришну уметност. Начело је било: глумити, не доживљавати. Стил претстављања израђен је до мајсторства. Састојао се у лепоти речи и геста, сценској ефектности, пластичности покрета, елеганцији, грациозности и мелодичности. Тежило се перфектној дикцији. Темо где је требало изразити душевни потрес, емоцицу,