Naša književnost

РОМ Ришке __ ____ — 301

Стваралаче: та снага Рајнер Марија. Рилкег, изко- "пр устежно. лирских квалитета, успјела је фиксирети у (малобројном) ттро= зном опусу све оне нарочитости и осебујности истинског великог. талента, који је Рилкеа учинио да буде један од највећих писаца својепа доба. Већ сама концепција књиге „Записи Малтеа Лауретса Бригеа", та срећна замисао, то нарочито формално иживе љавање обликом дневника, записака, писама, неких тмурних недоречености, ретроспектива — одаје непатвореног Рилкеа. Категоризовати, разумски разјаснити штто је заправо та књига го"тово је немогуће; заправо | без „садржаја“, калеидоскопско ређање случајности, успомена, догађаја: нешто "чудновато. А далеко негдје у позадини назиру се контуре блиједа младића, чији се живот пред нама овако чудновато одвија, разголићује. Проза „Записи Малте Лауретса Бритеа" носи у себи све карактеристике · Рилкеова рада и стварања; а настала је у ријетким „његовим“

часовима само њему својствене методе рада. „Био сам тада у Риму. Становао сам у једном малом атељеу већ неколико мјесеци, који су ми у парку виле Штрел Ферн ставили на расположење. Док ме је талијанско прољеће разочарало својом претјераном журбом, "лектира Јакобсена побудила је жудњу за оном нордијском земљом у којој сам познавао добру Елен Кеј, којој посветих књигу „Приче о драг оме. богу. Џисао сам низ дијалога. између млада човјека и младе дјевојке, који једно другоме повјераваху своје мале тајне. Збило се-да је младић дуго времена говорио дјевојци о неком данском пјеснику, причао је о неком

" Малтеу кога, је познавас и који је врло млад умро у Паризу. Дјевојка је хтјела 1 много о њему знати, а младић је починио ту еопрезност, да јој је повјерио како је његов пријатељ оставио дневник у који, као што је тврдио, није никад завирио. Дјевојка наваљиваше да јој се покаже. Извјесно вријеме = наставља Рилке — бис сам у стању одољевати нападајима дјевојке, али њена радозналост постала је све живљом и Малте је почео сам да се разоткрива. Схватих, да се нећу моћи ин надаље устручавати. Прекинух дијалог и почех писати властити дневни: Малтеа а да се нисам бринуо за споредне. фигуре; које су ме готово против моје воље довеле до њега. з 5 ; |

Притајен задах париских улица струји из страница ове књите, Неодбичности ове чудновате књиге збивају се претежно У оквиру Париза по чијим улицама, парковима, хотелским собама младић Маште носи своја бизарна. птривиђења, успомене, страхове, папире и његов блиједи лик мутног, сјеверњачког под= ријетла, носи у себи интимне значајке самог Рилкеа.

· Бескрајно искуство у обликовању нереченота но страховито свакидашњег (некад „данас и овдје“ једног интимног живота), богатог у захватању чудне и тамне свакодневности (,,...да дођемо го потпуне: извјесности нашле свијести доста је често било што. Каткада књига или покоји умјетнички предмет, каткада. поглед дјетета, глас човјека или глас птице, да, одзвук вјетра, шкрипај пода, = или, кад 18 ел сједимо код камина — што од времена