Naša stvarnost

IZLOŽBA CRTEŽA MANUELNIH RADNIKA

izložba crteža manuelnih radnika koja je bila priredjena 'ovih dana na Kolarčevom univerzitetu, pobudila je znatno interesovanje naše javnosti. Sasvim je jasno odkuda to dolazi. Zamislite, manuelni radnici crtaju nago ljudsko telo! Poznata je činjenica da crtanie nagog ljudskog tela pretstavlia jedan od najtežih crtačkih problema. Medjutim, eto, izvesan broj manuelnih radnika upustio se u taj težak, naporan i delikatan poduhvat da savlada, ukroti, prebrodi čitav niz teškoća koje isKrsavaju na svakom koraku pri crtanju ljudskog tela.

Prelazeći preko činjenice svog telesnog umora, koji neminovno mora da rezultira iz njihovog napornog osmočasovnog i desetočasovnog dnevnog rada u radionicama i fabrikama, ovi manuelci, u čijim se rukama gvoždie, kamen, drvo i elektricitet pretvaraju danonoćno u predmete bez kojih bi naš život bio lišen. svoga kulturnog nivoa, odlučili su se da putem crtanja "usavrše svoja čula i izoštre svoj duh. Pri tome njih su pokretale dve osnovne potrebe: prvo, da se što bolje opreme za svoju struku, drugo, đa pcdignu sebe na viši kulturni nivo.

Težnja da se što bolje opreme za svoju struku oduvek je pokretala radnike da časove svoga odmora pretvaraju u dalje časove rada, rada koji se neposredno nadovezuje na njihov sva-. kodnevni rad. Ali u dane teških ekonomskih kriza, kada je ponuda radne snage sve veća i veća, kada se broi nezaposlenih povećava, radnici s razlogom veruju da jedino mogu računati da će naći uposlenja ako su visoko kvalifikovani. Tada radnici, koliko im to prilike dozvol javaju, čine napore da se što bolje 'valifikuju, da buđu što. je moguće više perfektni u svojoj struci. Razume se, da to ne može dovesti do uposljenja svih onih rađnika koji čine takve napore, ali to povećava njihove šanse. Jer i ako je za poslođavce pri uzimanju radne snage u *akvim momentima, kao uostalom i uvek ukoliko to zavisi od njih, osnovno merilo. — što jeftinija radna snaga (koja ne mora pri savremenom stanju stvari industrijske proizvodnje biti bog-