Nova Evropa
delovalo na proširenje čekovnoga prometa, Prva je stvar, medjutim, kako rekosmo, reorganizacija dosadašnjega sistema u sislem još veće decentralizacije, sa još nekoliko čekovnih ureda, naravno uz predpostavku, da sve to ima da čini jednu organičnu celinu. Onda treba prionuti, da se razvije razumevanje za čekovni promet svim sredstvima, Koliko je naše razumevanje za čekovni promet, najbolje karakteriše činjenica, da nijedan državni ured nema svoda računa kod čekovnoga ureda u Zagrebu, koji je, uzgred budi rečeno, i sam jedna čisto državna ustanova, U Bosni, naprimer, glavni deo prometa iamošnje poštanske štedionice otpada baš na račun raznih državnih ureda, Nedoslednost i konzervatizam po državnim uredima morali bi, bar kad ovakovih za sve korisnih ustanova, jednom prestati,
Nego i sami čekovni uredi ne pokazuju dovoljno agilnosti, Još ni danas nemamo popis svih vlasnika računa kod naših čekovnih ureda, sa brojem njihovih računa, te se i ne zna ko sve ima otvoren račun kod čekovnog ureda, pa se prema tome često, i uz najbolju volju, ne možemo služiti čekovnim prometom. Kad se dva puta godišnje izdaje popis vlasnika telefona, onda se može izdati jedan put i popis vlasnika čekovnih računa, A koliko će još proći vremena dok svaki irgovac ili obrinik na svojim tiskanicama bude označivao i broj svoga čekovnoga računa! Nemačka a i Švajcarska prave toliku ргорабапди za čekovni promet da se čak i na poštanskim žigovima mogu čitati razne reklamne fraze kojima se privrednome svetu skreće pažnja na koristi čekovnoga prometa,
Pri koncu ovoga razlaganja, moram još da spomenem i ulogu čekovnih ureda u procesu koncentracije kapitala, Videli smo, da je imovina naših triju čekovnih ureda iznosila, koncem aprila, 277 milijona kruna, Kad bi naš čekovni promet bio Još bolje organizovan, nema sumnje da bi imovina čekovnih ureda za kratko vreme dosegla znatno veći iznos. Ta imovina čekovnoga ureda u Beču iznosi preko 9 milijardi kruna, a onoga u Pešti skoro 4 milijarde kruna. Kod nas postoji, doduše, opasnost, da se ova ogromna imovina ne bi upotrebila za opće privredne svrhe nego bi se njome eventualno pokrivao deticit u državnome proračunu, kao što je to i danas slučaj kad se imovina čekovnih ureda upotrebljava za potrebe ministarstva pošta i brzojava, Radi toga bilo bi opravdano da se, u zakonu o poštanskoj štedionici, ušlavnome označi i kako ima poštanska štedionica da upravlja imovinom vlasnika čekovnih računa, i isto tako i sa imovinom ulagača na uložnim knjižicama. Naravno da bi onda poštanska štedionica morala biti podvrgnuta jednoj parlamentarnoj kontroli, ukoliko naime пе bi bila dovoljna kontrola državnog računovodstva. 1
U vezi s time, morali bi se čekovni uredi baviti i lombardovanjem državnih, komunalnih, te ostalih pupilarno sigurnih vrednosnih papira, te tako sigurno uložiti jedan deo poverenih iznosa. Time bi se evenfualno oteretila Narodna Banka, a ujedno bi se stvorili preduveti za daljne emisije državnih kao i ostalih pupilarnih zajmova.
Pravilno i sistematsko funkcijonisanje čekovnogda prometa svakako bi uvelike doprinelo konsolidovanju naše narodne privrede.
Тоо Већ.
350