Nova Evropa

Не, напротив. Мако је говорила, како је то потано, грешно и разбојнички од других, у исти је час одобравала наштима, који су радили то исто за нас. Ми, Југословени, имамо- специјално леп пример зато у нашој блиској прошлости, и вреди га изнети овде у целости 46 пуним именима, њихова, имена испуњавају топлином још увек срца многих од нас, јер је с њима спојена, света, повест нашега, уједињења, Мислим на Гаврила Принципа и његове другове.

Најпре су били жигосани. Аустро-Угарска није жалила ни труда ни трошка да их прогласи вликовцима, да их омрази пред светом коментаришући њихову дегенерисаност. Југославија их је начинила, херојима; место огавних памфлета, појавише се чланци и броптуре који су славили јунаштво и родољубље сарајевских алентатора. Да се покажу захвалност и симпатија целога, народа и државе (а не тек појединих писада и издавача!), требало је то још воље испољити, па је и то учињено свечаном ексхумацијом њихових костију.

Како се ово све морало дојимати нових нараштаја, и шта се одигравало у душама младих и најмлађих, који су подложни сугестији из вана, док су помно пратили шта, се радиг — Најпре верите зликовачке, затим круна мученичка. Заштог Прво зато, јер су ргдили против једне државе; друго зато, јер су радили га једну државу. А тде остаје ту љубав према ближњему, ако се човек ипак сме убијатиг Како и када је убиство злочин, а када није, него је херојствог Молимо одговор! Изјаве родитеља. и учитеља слажу се: »они су дали себе за, нас, хтели су зло другому ради добра нашега г« — Шта. другога, за. нас, хтели су зло и другому ради добра. нашега « — Шта казке нато вероучитељ“ Вероучитељ, након што је побожно дигнуо очи према, небу, даје, на велико запрепашћење, изјаву која. се посве слаже с пријашњима. Ко остаје још да се пита Нико. То су сви. Не преостаје дакле друго до веровати, да тако треба и мора, да буде, нако изгледа да, је мало замршено. ЈЉубав према ближњему, према, човеку, треба дакле трансформисати, и дотерати појам о њој према, овој формули: — Олободно ти је човека убити у случајевима несамо: 1. ако си нападнут, него и 2. ако то захтева интерес једне целине (државе, народа), и тако редом, треће, четврто, пето — у бесконачност. |

Једно такво веровање омладинаца дошло је до израза, у најновијим атентатима код нас. Јер, коначно, постоји ч атри појам целине од државе и народа, а то је човечанство. И за тај шири појам целине жртвују се богови мањих целина. Отвара се начелно питање; да ли се могу истовремено Чолаковићи и Алијагићи оглашавати зликовцима, док се афиширају слике Принципа и његових другова. са црним рубовима, и крижићимаг — Хоћу да, кажем ово: ако ће се и даље имати дволична логика за схватање атентата, која човеку — макар и индиректно — даје оправдање да убије човека на једној страни, у појединим изнимним случајевима, а на другој у исти час то исто осуђује, — нека. се онда власт не чуди, ако ће на. оптуженичким клупама и даље виђати многа млада лица, која још лично нису искусила тегобу живота, и која је једино идеалност, уз

436