Nova Evropa

та njegov večiti načm pevanja i za lepi slačaj: normalam mladić, mladić-model, i u isti čas mladić-pesnik! Jer Branko ne peva mladost iz uspomena, nego iz mladosti same, rečnikom mladića i ritmom, muzikom, mladačkog predisanja, On nam je dao svet mladosti, izražen stilom još ne tridesetgodišnjeg mladića, ali i s muževnom umetničkom snagom, lako smo mi, »po milosti božjoj deca dvadesetoga stoleća«, već izišli iz njeSova biblijskog sveta u kome se još nije dogodio Kajinov zločin, iako imamo »složeniju dušu« {?} i »neskromnije duhovne роtrebe«, sve to ne znači da nam je zdrava almoslfera Brankove pojezije postala nepotrebna, niti da je Skerlić uspeo učiniti od Branka »pesnika srednje književne klase, čije su duhovne potrebe skromne, i ukus sa malo zadovoljan«, Mladost, snaga, i lepota, razgaljuje dušu, bez obzira nato da li se javlja u Abilovu kostimu, u kostimu Sofokla koji vodi hor pri prvom prikazivanju Eshilovih »Perzijanaca«, u kostimu Vertera il; Puškinova Lenskog, Svežina čula kod Branka, melodičnost stiha } savestan zanatski rad, jemstvo su, da će mu pesme odista živeli a našoj duši doklegod u njoj bude ljubavi

za zoru beli, sunce ogrejamo lisnu goru, polje obasjano, cveće milo, rosu, bistro vrelo,...

Vasa Stajić,

Berbansko kolo u „Diačkom Rastanku“.

(Materijal za ovu studijicu objavio je pokojni Tih. Ostojić prvo u »Brankovu Kolu« za 1900, pa ga je onda preradio, odnosno popravio i dopunio, za svoje »Studije o Branku Radičeviću«, štampane u knjizi 218, »Rada Jugoslavenske Akademije«, koje su svakako najbolje što je o Branku kod nas napisano. Ovaj odeljak, o postanku berbanskog kola, sačinjava glavu II studije o »Djačkom Rastanku«; za njim ide odeljak o postanku djačkog kola u »Djačkom Rastanku«, koji nažalost, usled malo prostora, ne možemo ovde takodjer preštampati, Donosimo ovu lepu ilustraciju jednog karakterističnoč i slavnog delića Brankova pevanja zato što smalramo da bi svaka, a робојоуо ovaka nezvanična, proslava uspomene na Branka Radičevića bila nepotpuna bez učešća u njoj najboljed njegova tumača 1 Вгапки пајзгодијеб 1 пајрпешјеб рохпатаоса 1 ПиђЊеја пјебоуе poezije, pok, Tih. Ostojića,)

U raspravi o Branku Radičeviću, Vulović je uputio na vezu

izmedju kola u »Djačkom Rastank u« i igračkih pjesama narodnih, Tu bi se imalo napomenuti ovo: elemente za svoja

119