Nova Evropa
ликовима, који би обележили крајње мете за тежње најблагороднијих савремених представника народа, исто као што су некад Краљевић Марко и његов круг обележавали границе до којих је допирала машта поколења у прошлости,
Треба замислити Косовски Храм као велико уметничко дело, у којем се надмећу наизменце и нераздружно градитељ и вајар, више него и у којем познатом светском споменику. Да споменем само, примера ради, познати споменик Битке Народа у Лајпцигу, на којему су радили свакојаки градитељи и вајари, док је споменик српскохрватског народа дело једнога уметника, тојест дело које би имало да постане као од једнога даха. Тежње за сличним творевинама ликовне уметности налазимо код многих водећих мајстора за последњих година, Меније (Мештегт) је градио свој „Споменик Рада“, Роден свој „Улаз у Пакао“ ; Клингер је насликао свога „Христа у Олимпу", и замишљао свога Бетовена у оквиру једнога храма, отприлике као Мештровић свога Краљевића Марка у Косовском Храму. Друго главно место, код Мештровића, припало би Гуслару, којему се има захвалити што је старо народно предање у тако савршеној форми до нас дошло. У тој свези, треба видети како су у Народном Музеју у Хелзингфорсу искупљени у истој дворници ликови народних славних певача којима се има захвалити за одржање песама Калевале, Дивна глава Мештровићева „Гуслара", која својом замишљу надмаша грчкога Омира, изазваће поуздано дивљење целога света; док се, напротив, његов Краљевић Марко многима већ зато не свиђа што седи гб на коњу. Само што ни предање ни уметност не говоре првенствено с помоћу хаљина ! Ликови који треба да буду смештени у просторима Косовскога Храма морају имати израз у којему кулминира њихова страшна борба. Од Верокијева „Колеонија“ није саздана група која јединственије изражава снагу него овај Марко, А да је он био српски краљевић знаће се већ по том што ће бити намештен посред круга свих јунака, Оне жене из далматинског загорја, што као каријатиде воде ка Сфинги, и на којима се, при свој лепоти њихова тела, познаје тешки терет робовања и мучног работања, могле би добити — ако се Сфинга одсад протумачи као Југословенска Култура — своје друге у новим идеалним · фигурама које представљају будућност, према ономе што сам горе рекао, А исто тако се и наспрам оних глава заробљених војника и ратника, са тврдим цртама на лицу и дивљим покретима, може поставити други низ глава, са продуховљеним изразом, како би га будућност“ тегла. са
собом донети, РОНА БИ у у ара А Свакако спада у велика дела савремене убехобрри, кеја, је иначе тако сиромашна оригиналношћу, даје један вајар | створио себи тип човека, како су то једном Bi : || YC