Nova Evropa

Држава и правосуђе,

Унификација закона, потребних на пољу правосуђа, чини се да сене може макнути с места: имамо у држави пет-шест подручја разних закона, а долазило је већ до тога да поједина судишта нису хтела давати правну помоћ судиштима других наших покрајина, иако имамо већ неколико уговора о правној помоћи чак са другим државама, Само мали број незнатних закона створили смо који се могу означити као унификацијони закони ито: на пољу цивилног права имамо закон о годинама пунолетности, о становима; на пољу трговинског права, закон о заштити индустријске својине, и о проширењу хрватског закона о вантечајној принудној нагодби; на казнено-правном пољу закон о проширењу главе IX и Х србијанског Кривичног Законика, закон о заштити јавне сигурности и реда у држави, и уредбу о принудним радионицама. Не можемо се овде упуштати у питање техничке стране ових унифицираних закона и закончића; само можемо казати, да је ова законска делатност пре узроком већег поремећаја правног реда него корак према бољем правном стању на појединим правним подручјима,

У чему су узроци такова жалосног стања нашег државног законодавства у погледу правосуђа — Да одговоримо укратко: и у слабости централног легислативног апарата, и у неваљаности целокупног парламентарног рада,

Да видимо. У Министарству Правде има посебно Одељење за доношење нацрта закона, нарочито унификацијоних, Имамо и уредбу од 14. децембра 1919 бр. 168, која важи данас као закон, и којом је установљен и Стални Законодавни Савет Министра Правде са три одсека (цивилноправни, казнено-правни, и административно-правни), Ако референт у томе Одељењу за израду законских нацрта хоће да поднесе реферат, мора наравно да потанко познаје читаво правосудно законодавство свих покрајина државе, иначе ће његов елаборат неминовно задрети у правни апарат једне или друге покрајине, То нарочито важи за формално право, тојест за судски поступак, Познајући наше Министарство Правде у погледу овог законодавног Одељења, могу мирне душе да изјавим, да оно предњем захтеву не одговара, Међутим, иста ова уредба (од 14, децембра 1919, бр. 168) предвиђала. је, сасвим правилно, и некакву централизацију законских нацрта, и за друге струке ван правосуђа; а одсек за административно право, колико је мени познато, није још установљен! __ Цивилно-правни одсек Сталног Савета Министра Правде израђује баш нацрт ошштег грађанског права; док нацрт за

259