Nova Evropa

све до наших дана, где се од фанатизоване масе подржавале старе традиције и средњевековно школовање. Тек 1911 пристадоше законом на облигатан полазак основне школе за мушк младеж. -

Тако се с муком рађала муслиманска интелигенција, која је почела утицати на расположење духова; али је уједно тиме ускрснула и борба између опречних назора старијих и млађих. Једни су с огорчењем и фанатично бранили прошлост, традиције, и стари адет, док су други покушавали да у муслиманском друштву проведу реформе саобразно европејском схватању, Обнављањем и подизањем комуникација, стварањем нових трговачких и економских услова, оживљавањем саобраћаја са појединим покрајинама, вршен је утицај у смислу промена у схватању у редовима муслиманског света, тако да је рад интелигенције био доста олакшан. Почело се и реформама на заосталим верским школама, на друштвеној организацији, п у — дому. Одржане анкете у заједници профане интелигенције са представницама улеме (хоџа) довеле су до промене у мектебима, успевши да их се у погледу хигијене и дидактике унапреди према опћим основним школама, и преудесивши образовање вероучитеља утолико да се показало пут педагошком схватању и упозорило на корист ваљане методе, Трајање мектеба редуцирало се од три на једну годину, да деца не губе времена за полазак школе; али овај закључак ни до данас није проведен, Међутим, што нису учиниле хоџе чине родитељи, који — схвативши корист од школе — шаљу децу са седмом годином у школу, напуштајући обуку у веронауци за трајање школске обуке. „Сибјан мектеби“ (за врло малу децу), и медресе, остали су као анахронизам неуређених просветних прилика, За развијање друштвености оснивају се удружења најпре по- градовима, а онда и по живахнијим селима, у чијим се читаоницама ствара јавно мњење муслиманског света, Покрећу се и неке политичке новине, да бране интересе муслимана, а од белетристичких највише услуге чини „Бехар“ који је дуго времена давао најбоље штиво за широке редове читалаца,

Дом се највише одупирао уношењу рефорама, Остао је исти, са малом разликом неких спољашних преуредаба, које се с времена на време мењају — као етикете на старој и познатој роби, Узрок је томе, што је муслиманска жена остала пострани, покривена, и што се за њу у погледу образовања и узгоја није ништа чинило, дозвољавајући јој једино да посећује за младости верску обуку у мектебима, Баш тај недостатак, то потпуно запуштање жене, када се у свим правцима социјално деловање препустило инокосно мушкарцу, довело је до тога — а и данас се још тако збива — да се сав занос и животна способност интелигенције разбија и упропашћује у дому.

302