Nova Evropa

skim naporom bori protiv okrutnog udesa i sotonskih zala što sputavaju апазпјеб čoveka, i om je revolucijonar ideje dobra, koja je u stalnoj i nepomirljivoj borbi protivu ideje zla, U službi etičkog i socijalnog progresa borio se Žeromski protivu nepravde; a motiv te borbe bio je: ljubav prema bližnjemu, On je govorio: »Zlo je nesumnjivo samo jedmo:; mepravda prema bličnjemu; čovek je biće sveta kojemu niko ne sme manositi nepravdu«. Sva dela Žeromskog stoje u službi ove etičke tendencije, u službi stvaranja nove

Poljske — iz duha, »Pesnik beskućnika« stvarao je u doba kada je Poljska

stajala raščerežema na iri susedne države, kad je »zora već ugasla, a svetom su hodili noć, očaj, i smrt«, Stefan Žeromski bio je iz onog pokolenja pisaca u čijoj se duši zbio prelom usled teške katastrofe godine 1864, To je pokolenje preobrazilo poljsku duhovnu strukturu, ojačalo poljsku dušu, usadjujući u nju poštovanje naspram naule, te produbljujući njezinu em.o= cijonalnost vezivanjem patrijotizma s humanitarizmom, Dok su raniji, najveći i najgenijalniji poljski pesnici, Mickijević i Slovacki, kraj sveg svog demokratizma i svoje vruće ljubavi prema poljskom puku, oftkrivali u svojim delima samo dušu plemićske .Poljske, čije tradicije ne sižu iza XVII veka, dotle su Sjenkjević, Vispijanski, Rejmont, i Žeromski obuhvatili svojom dušom # svojim stvaralačkim radom celokupnu prošlost poljskog naroda: preistorijska vremena, pjastovsko i jagelomsko doba; oni su obuhvatili sve slojeve: seljake i gradjane, ı plemiće, i intelektualce, Naročito se Žeromski istakao kao svest i vodj poljske imteligencije, On nije istorik: om piše o dogadjajima kojima je on savremenik, — om je u sebi asimilirao duhovne elemente svoje socijalne okoline, Na njegov su duševni razvitak uticale snažno političke i narodomosne prilike u kojima je odrastao. Rodjen u kraju koji je vodio upornu borbu za slobodu svoje domovine protv dvaju meprijatelja: protiv pruskog imperijalizma i protiv ruskog apsolutizma i carizma, on je rastao i vaspitao se kao ratnik, borac za prava poljskog naroda, odvažni Tirtej koji meustrašivo diže zastavu slobode. Čovek i pisac, predstavljeni svet i on sam, čine jedno, njegova su dela, krećući se stalno po tlu narodmog života, manifestacija majsvežijih imstinkata i majdublje moralne svesti savremenog poljskog Života, u mjima nalazimo neuravnoteženost i ravnotežu, — adekvatni izraz poljske narodne duše,

_ Nakon mučnog traženja i dugog lutania i čekanja, istakao je prvi. Žeromski jasno i čisto državni momenat u poljskoj književnosti, Jaz аттедји Жуофа 1 pisane reči bio je prebrodjen; reč pesnikova, strašno bliska realmosti, identifikovala se s njom, To nije bilo. više mastilo, to je bila kv; iz metafora

510