Nova Evropa

Како ве jedna grana umelnosti zdravo razvija, Naročito je ovo drugo značajno kod pozorišta, gde svaka zaradjena para od publike predstavlja mnesraVvnjeno veću vrednost nego ona od državme роm oći, Da Jedno pozorište napreduje, da podističe na деја, да stvara glumce, da vrši kulturni uticaj u svojoj sredini, omo treba da ima gledaoce, Slikarstvu može biti idovoljam mecena, —X— Dpozorištu mikoja pomoć me može zameniti publiku, U ovom trenutku obraćamje ma itu stranu jedini je put za izlazak iz krize, Zadatak mesumnjivo težak u утетепи dveju reakcija: i smamjeme državne darežljivosfi, i slabije sposobnosti publike za ftrošemje, Treba wudv.ojiti mapore u svima pravcima; u većoj delatnosti, u brižljivijem (ртопесатји težnja i raspoloženja publike, u PDbudjemju učmalih energija i zapuštenih ambicija kod glumaca koje upropašćuje današnji birokratizam i mjihov i upravni, Treba maći zamemu raskoši opreme u snažnom Hzrazu sadržime, Treba oživeti eri DOZOTišnog romantizma: eru slrasne ljubavi za pozorište, maročito kod omladine; treba repertoarom, igrom glumaca, i kategorijama. predstava za sve islojeve i sve kese, stvoriti od te kuće privlačnije ognjište, s treznijom đomaćinskom brigom uprave, sa stalnim raspirivanjem žara i amibicija, Treba, najzad, sačuvati tu kuću od klika, od sektaša, od Rkarijerista i birokrata, jer umetnost hoće slobodu i širinu, požrtvovanje, zamos ubedjenja.

Bez ovake atmosfere nema dobre drame, A zabluda je misliti da se i opera i balet ne mogu negovati u čedmoj skromnosti sredstava, Strogo odabran amsambl solista, bez sinekura, mamji kor, mamji balet, mamji broj stalnih članova u orkestru koji зе тлоде s drugih strana popunjavafi po potrebi; mamje gomile na. pozornici, — znače manju opremu i mamje sve diuge materijalne izdatke, S time se mogu i moraju pomiriti maše opere, dok Beograd, Zagreb, i Ljubljana, ostaju tvrđoglavo ma današnjem ftrojstvu, nesrazmernom — bar za ovaj mah — za maše prilike, Nadju li maša pozorišta svoja prava mesta i swojoj sredini i svome vrememu, kriza u kojoj su danas proći će kao mali potres koji ima da probudi njihovu preduzimljivost, Da nemaju razloga da mnogo žale za onim što gube, jasno je, po slaboj tekovini što im ostavlja ta odveć bezbrižna prošlost od četvrt milijarde dinara pozorišnog budžeta za devet godina,

Milan Grol. (Februara 1928.)

231