Nova Evropa

377779.

ова Европа

Књига ХУШЏ. Број 9. 11, маја, 1928

Naši nastavnici, i naša omladina.

Pravilno i snažmo razvijanje omladine mije moguće bez primanja kmlturnih vrednosti ı stvaranja movih, Celokupna društvena sredina, u prvom redu škola, mora uvoditi mladež u duh kulturmog podizanja, buditi i održavati kod nje radost zbog toga, tako da oseća vrednost života,

Da bi škola #mala uspeha u toj svojoj vaspitnoj aktivnosti, mora imati nastavnike koji su sposobni za pumo дожуамапје sreće u čistom stvaramju viših vrednosti, za Živo osećamje smisla, života u umetničkom radu, etičkom shvatanju, naučnom istraživamju, Alco su omi Moji se spremaju za пазфаутеске poziv bili prinudjeni da, podsticani od svojih profesora, za vreme svog školovanja misle poglavito na ispite, i ako je mjihova volja dugo bila vezana čisto praktičnim svrhama, omda omi i omladinu, koju f#maju da obrazuju, upućuju da gleda smisao života me u ličnom usavršavanju već u postignuću prajktičnih ciljeva, Često se čuju izjave profesora po razredima: »To morate znati za, ispit«, »bez toga me možete položiti maturu, »to ću tražiti na ispitu«, »ako to me matučite, ne možete dobiti dovoljnu ocemu«, i tako dalje, Vežbanja kojima se razvijaju stvaralačke snage i stvarni imteresi kod učenika, ili se sasvim zanemaruju, ili nisu odvojema od stroge sistematske mastave, te (daju slabe rezultate, Družine, u kojima se djaci mogu jače zainteresovali za kulturni rad, mahom se pretvaraju, zahvaljujući петатпозн mastavnika koji mad mjima vode nadzor, u društva za zadovoljavanje lične sujete; tu se vrlo često majviše dstiču omi koji su imtelektualno i etički majslabiji, Mali je broj onih djačkih družina ma čiji rad povoljno utiču nastavnici prožeti kulturnim vrednostima, Nastavni planovi i programi sti pretrpani; ispiti pod takvim okolnostima memaju #aspitnu vrednost, Ima nastavnika Ikoji su kadri probuditi interesovamje za predmete koje predaju, ali mmogi profesori odbijaju od sebe učenike, Jedam umiverzitetski nastavnik dao je jednu veoma: karakterističnu izjavu za psihologiju jedmog tipa naših profesora: rekao je, sa osećanjem nadmoćnosti, da od njegove

293

x ПАРИ пр