Nova Evropa

на папиру, требало је прописати, да се све самоуправне, друштвене, и приватне шуме, изузевши најнижу категорију сељачких шума, катастрирају код власти које ће контролисати рад по основама. Начин контроле и потребне санкције морали би бити такођер предвиђени у Закону, а одступања од основа требало би везати за пристанак контролних власти. | После одредаба о господарењу, Закон спомиње плављење дрвета водом (у 8 87), које ће се регулисати правилником. Главне одредбе требало је ипак унети и у Закон. | | У 5 88, тражи се пристанак бана за подизање пилана и других постројења за прераду дрвета. И ова је одредба сувише штура. Израду и прераду дрвета требало је одређено регулисати у Закону. Израда и прерада у шуми може се прогласити слободном за власника шуме, односно и за закупца по пристанку власника; треба само предвидети ограничења за заштиту радника, рибе, и терена. За прераду дрвета изван шуме потребна су, осим тога, и ограничења у погледу квалитета извозне робе. Сувише ометати иницијативу предузимача не би било у интересу шумске привреде.

Велика је празнина, и штета, што у Закону нема одредаба о градњи извозних путева и о извозу шумских продуката из шуме, јер је позната ствар какве се све незгоде праве шумској привреди због тога што ово питање није правилно регулисано. Закон је, уз мала ограничења, требао свакако прогласити слободно спуштање дрвета до првих извозних путева, па и по шумским путевима свих врста све до осовине јавног саобраћаја. Ограничењима је требало заштитити само земљиште, раднике; и објекте поред пута, а за заштиту својих продуката бринуо би се сам власник. Исти принцип требало би да вреди и за градњу свих извозних путева (подразумевајући ту и шумске железнице); само би за пројектовање тих путева требало тражити и сагласност власника шуме. Грађевне и саобраћајне прописе имало би да изради Министарство Шума и Рудника, тако да лица која хоће да врше експлоатацију шума могу вршити и грађење шумских извозних средстава и грађевина до осовине јавног саобраћаја и вршити саобраћај на тим путевима. Само за оне шумске индустријске железнице које служе и за јавни саобраћај, требало би: посебан пристанак Министарства Саобраћаја. Сва даља ограничавања слободе рада непотребна су и на велику штету шум-

На крају (у 55 89—91) шумских привредних прописа обухваћени су и планински пашњаци, иако је то материја за себе. У 5 89 законодавац их дели на сувате и планинске пашњаке. Не видимо разлога“за ову поделу: про-

357