Nova Evropa

spoznaje nikao je па njegovim obalama; sva: naša verovanja | 1 чуе naše gledanje na svet odnjihani su duž mediteranskog bazena... On tu pominje narode koji su uzeli učešća u funkcijonisanju „hdiferanskih civilizacija: Feničame, Egipćane, Etrurce, Ilire, Latine, 1. t; d..

Tzostavlja Slovene. Na moju primedbu, Valeri nadodaje, da uloga onih slovenskih elemenata koji su prodrli do mediteranskih obala nije bila toliko determinisana da bi se njihov uticaj mogao da ове, ili čak i opazi, na opštem smislu civilizacija koje su nikle na. Mediteranu. »Ti slovenski prinosi« — nađodaje — »takvi'su da se gube u opštu grčko-latinsku karakteristiku mediteranske civilizaćije, i ne urezuju trag tako duboko da bi mogli da obeleže jednu čitavu civi'lizaciju. Možda će se uloga Slovena na Jadranu docnije da istakne ili zapazi, da postane realna i originalnija, jer Mediteran otvara stalno nove mogućnosti determinisanja i produciranja civilizacija ...« "Uostalom, Pol Valeri se brani, da mu uloga Slovena nije "dovoljno poznata; ali i ne veruje, da bi ona bila od osnovne važnosti.

Ono što, u ovome sklopu ideja, danas najviše zabrinjuje Valerija, toje: sudbina duha i sudbina kulture. On jasno oseća, da pod posvemašnjim nadiranjem ikvantitativnoga, te pod udarcem modernog mažinizma i tehnike, umire kultura. — »Kultura ne uspeva« — kaže Valeri, pomičući nervozno zastore svoga prozora (koji gleda na provincijsku tišinu ulice Leonarda da Vinčija, usamljene i gotovo iščezle u raskošnom miru Aragonovih »Lepih četvrti«) — »usled političke i ekonomske prevlasti nad duhovnim. Zatim, po'stoji poplava najgrubljih proizvoda duha, kao što su film, radio, štampa, ı 1. d.. U najvećem, delu evropskih zemalja, politika kulture nalazi se u opoziciji sa svakidašnjom. politikom politike i ekonomije. Veliki fenomen, sa gledišta kulture, jesu milijoni i milijoni čitača i malaca (connaisseurs) kulturnih objekata. To je vrlo važan faktor, pred kojim se nameće pitanje: da li će зе moći da razlikuje (differencičr) ovaj ogroman stok, te da se od tolike mase čitalaca stvori jedna bijerarhija pred kojom Će stvaratelj i pokretač kulture moći da se opredeli ı da tumači svoj stvaralački čin? ...«

— »Veliki trenuci« — nastavlja energično Valeri — »stvaranja prvorazredne produkcije (de premičre qualitć) па ште!ničkom ili na kulturnom polju bili su uslovljeni egzistenčnim minimumom genija, potrebom stvaranja uslova da ovi ljudi mogu da žive nezavisno od svog vremena, prepušteni punoj slobodi vremena, avojoj dokolici i izlišnosti objekata koje su stvarali. Ovakav život

15