Nova Evropa

И што се тиче исхране своје војске и свог становништва, Њемачка и Италија, изгледа, осигуране су за дуже времена, будући да су у вези са житарицама и са резервоарима стоке у Европи; али, ове житарице и живо благо зависе у великој мјери од умјетног гнојива, односно од крме, који се артикли увозе из прекоморских крајева. У Данској, примјерице, морала је велика количина говеди бити заклана, јер у њој нема довољно сточне хране (крме), која јој у миру долази из Енглеске и Канаде.

Премда пропаст француске војске и повлачење британских експедицијоних снага са континента значе велик ударац за Велику Британију, порази у бици за Француску ипак су ојачали британску поморску снагу; и то, несамо зато што је британска флота ослобођена велике одговорности чувања комуникација преко Канала, већ и зато, што се велик дио бродовља могао да посвети другим задацима. Додуше, улазак Италије у рат ослабио је ситуацију Енглеске, али је ово погоршање стања више од привидне него ли од реалне користи ва Њемачку, будући да је ранији »нератујући« став Италије несамо беспослено везивао енглеску медитеранску флоту у Средоземном Мору, већ и остављао отворен Гибралтарски Тјеснац Италијанима, па тако, индиректно, и Нијемцима, док је сада британска флота у том подручју активна, а Гибралтарска су врата чврсто затворена. Поред овог, треба имати пред очима и ужу сарадњу с Енглезима француских ратних јединица које су остале у енглеским рукама, чега прије није било у толиком омјеру. И зато се, кажу Енглези, ситуација за њих, послије уласка Италије у рат, није погоршала, него напротив поправила. На другу здјелицу тезуље међутим треба ставити атлантске луке Француске и Шпањолске, сада отворене промету са Њемачком а које је тешко потпуно блокирати. Из оцјене стања обе ратујуће стране послије једне године рата произилази, да је њемачка флота ослабљена, док је британска новоградњама појачана; да се енглеска трговачка тонажа повећала; да је блокада, која је за вријеме неутралности Норвешке, Данске, Белгије, Холандије, и док је Италија још заузимала став »нератујућег«, имала много више »рупа«, сада много тешња; да се је систем конвоја (пратње) трговачких бродова — који је систем већ према искуствима Свјетског

405